KOTA BHARU: Majlis Amanah Rakyat (MARA) Kelantan meluluskan peruntukan sebanyak RM11.8 juta kepada 217 usahawan di negeri ini yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Ahli Majlis MARA Datuk Seri Md Alwi Che Ahmad berkata peruntukan yang disalurkan menerusi Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) itu meliputi pembiayaan MARA seperti Skim Pembiayaan Kontrak Ekspres (SPiKE), Skim Pembiayaan Mudah Jaya (SPIM), Skim Pembiayaan Perniagaan Prihatin Mikro (S3P) dan Skim DanaNITA.

"Bagi Skim DanaNITA, sehingga kini sebanyak RM810,000 diluluskan, sekali gus memberi manfaat kepada 30 usahawan wanita negeri ini manakala untuk S3P pula sebanyak RM2.48 juta dengan memberi manfaat kepada 80 usahawan di Kelantan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan tambahan PEMULIH di Pusat Khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas, di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Md Alwi, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas, berkata MARA Kelantan turut membantu usahawan di bawah agensi itu dengan mengecualikan bayaran sewa premis selama tiga bulan bermula Julai lepas hingga September ini.

"Bermula Oktober hingga Disember pula, mereka hanya perlu membayar 30 peratus bayaran sewa.

"Sejak inisiatif ini dilaksanakan, saya difahamkan seramai 521 penyewa premis MARA Kelantan mendapat manfaat dengan kesan kewangan sebanyak RM1.5 juta," katanya.

-- BERNAMA