KUALA LUMPUR : Masa yang paling sesuai untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) adalah sekurang-kurangnya dalam tempoh enam bulan lagi, ujar Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Jelasnya, ini kerana negara memerlukan sedikit masa lagi untuk memastikan pengukuhan aliran tunai dan ekonomi yang lebih stabil.

"Betul, situasi ekonomi, prestasi perdagangan dan pelaburan semakin mencatatkan pertumbuhan dan perkembangan yang baik. Kita berada di landasan yang cukup kukuh untuk memastikan rakyat mendapat pekerjaan, syarikat mendapat peluang baharu.

"Namun, kita memerlukan sedikit masa lagi (untuk mengadakan PRU15) kerana sebahagian besar baharu nak memulakan perniagaan, aliran tunainya baru dapat diperkukuhkan kerana pembukaan sempadan.

"Jadi saya kira, mungkin masa yang sesuai adalah setelah keadaan ekonomi lebih stabil, prestasi ini dapat kita kekalkan momentumnya, sekurang-kurangnya enam bulan lagi sebelum Perdana Menteri memikirkan, setelah berbincang dengan rakan-rakan di dalam jemaah menteri, masa yang sesuai untuk kita serahkan mandat kepada rakyat untuk memikirkan masa depan negara," katanya semasa menjadi tetamu program Agenda AWANI pada Isnin.

Dalam pada itu, Mohamed Azmin berkata, pelabur-pelabur mahukan kestabilan politik sesebuah negara yang menjadi destinasi pelaburan.

"Dalam konteks ini, walaupun kita mengalami beberapa perubahan pentadbiran dalam tiga tahun ini, tetapi harus diingat sistem demokrasi negara Malaysia dan institusi demokrasi Malaysia masih kuat, sebab itu ia memberi keyakinan kepada pelabur asing bahawa pentadbiran yang mengambil alih pentadbiran yang lama itu masih berpegang kepada prinsip dan nilai-nilai demokrasi," jelasnya.

Katanya lagi, Malaysia yang mempunyai infrastruktur yang baik selain tenaga buruh mahir, menunjukkan negara sudah bersedia menerima pelaburan yang berkualiti.