KOTA KINABALU:Masih terdapat ramai pihak yang ingkar peraturan dan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan, terutama melibatkan kenderaan teksi sapu dan bas henti-henti, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali.

Jelasnya, kerajaan telah menetapkan garis panduan yang bersesuaian dengan situasi pandemik di negara ini, namun tiada istilah kebajikan boleh dijadikan alasan jika aspek keselamatan kesihatan diabaikan.

"Baru-baru ini telah tular satu video oleh melalui aplikasi WhatsApp serta media sosial lain, mengenai isu lapan orang penduduk kampung termasuk seorang pemandu kereta sapu telah dikompaun.

"Mereka dikompaun kerana melanggar SOP Perintah Kawalan Pergerakan, iaitu (pemandu kereta) membawa lebihan penumpang iaitu lebih 50 peratus dari kapasiti kenderaan awam yang dibenarkan.

"Pihak PDRM amat memahami keadaan semasa masyarakat, terutama semasa tempoh PKP pada ketika ini dan telah cukup bertoleransi dengan menutup sebelah mata, terutama pada kereta sapu dan masyarakat khususnya.

"Namun kini ibarat cacing naik ke mata apabila sewenang-wenangnya mereka melanggar SOP PKP dan menggunakan sentimen alasan 'kebajikan' bagi menutup kesalahan yang telah dilakukan," katanya dalam sidang media yang diadakan di Kota Kinabalu pada Selasa.

Jelasnya lagi, paparan video yang telah dimuat naik dan diviralkan adalah satu bentuk provokasi kepada pasukan keselamatan yang selama ini telah begitu banyak menggunakan kuasa budi bicara selama tempoh PKP dikuat kuasa sejak tahun lalu.

"Justeru, PDRM kontinjen Sabah menasihatkan orang awam terutama rakyat negeri Sabah agar mematuhi SOP PKP yang dikuatkuasakan dalam usaha untuk melandaikan pandemik COVID-19 ini.

"Bermula hari ini, PDRM Sabah akan memastikan semua Ketua Polis Daerah dan barisan hadapan untuk mengambil tindakan tegas dan tanpa kompromi bagi mana-mana individu yang melanggar SOP PKP kini.

"Selain itu, pihak Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Sabah telah diarahkan untuk membuat operasi kereta sapu di seluruh negeri Sabah," katanya.

Pemandu yang melakukan kesalahan yang dinyatakan boleh disiasat di bawah;

1) Seksyen 33 Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987 (Membenarkan kenderaan motor sebagai kenderaan perkhidmatan awam (salah guna permit) 

Hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

2) Seksyen 269 Kanun Keseksaan (Perbuatan cuai yang mungkin merebakkan jangkitan apa-apa penyakit yang berbahaya kepada nyawa.

Hukuman penjara tidak lebih enam bulan atau dengan denda atau kedua-duanya.