KUALA LUMPUR:Seluruh masyarakat khususnya umat Islam dan pemimpin negara dinasihatkan supaya menjadikan Nabi Muhammad SAW sebagai Uswatun Hasanah dalam menyatukan semua umat.

Penolong Professor, Islamic Revealed Knowledge Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Ayman al-Akiti berkata, semua pihak tidak mengira latar belakang perlu melupakan seketika sengketa yang sedang berlaku.

Tegasnya, adalah menjadi satu kerugian jika rakyat di negara ini gagal mencontohi teladan baik dari kepimpinan Rasulullah demi kesejahteraan negara.

"Kita kena berusaha untuk tidak mementingkan diri tetapi menjadi orang yang memberi peluang kepada orang lain untuk bergerak.

"Utamakan apa yang utama sekarang iaitu kita bersama-sama melawan iaitu COVID-19.

"Kenapa kita tidak boleh meletakkan senjata kita, permusuhan dan segala rasa hasad dengki? Kita duduk bersama tidak kira mereka yang di bawah atau atas untuk bersama-sama melawan musuh ini," katanya kepada Astro AWANI dalam temu bual menerusi Skype, pada Khamis.


Mengulas lanjut, Ayman yang juga Ketua Bahtsul Masail Nahdhatul Ulama Malaysia (NA'AM) berkata sepanjang hidup Rasulullah, baginda begitu menyayangi umat manusia tanpa mengira agama.

Mengambil contoh kasih sayang Rasullullah terhadap budak suruhan berbangsa Yahudi, Ayman berkata sifat itu jelas membuktikan baginda mengutamakan kehidupan bersama.

"Cuba kita di Malaysia untuk hidup bersama. Kita yang memiliki ego atau darjat yang tinggi, cuba buang ego kita dan bersama dengan orang yang bawah daripada kita.

"Maka, kita pada hari ini memiliki tugas masing-masing. Dalam kalangan ahli politik mereka bertugas untuk memastikan pentadbiran tetap berjalan dan usaha untuk melawan COVID-19 berjalan dengan baik. Begitu juga dengan rakyat, kita mematuhi arahan yang ditetapkan," katanya. 

Sehubungan itu, ciri kepemimpinan ditonjolkan Rasulullah itu, jelas Ayman sangat penting untuk dicontohi pemimpin untuk memastikan masyarakat di negara ini dapat hidup aman dan makmur.