Media massa, termasuk agensi berita nasional. perlu melaksanakan peranan penting dalam menyekat penyebaran ideologi keganasan dan bukannya membantu memasarkannya tanpa disedari, demikian mesyuarat ke-42 OANA di sini diberitahu hari ini.

Negara anggota Pertubuhan Agensi Berita Asia Pasifik itu, dalam laporan mereka pada mesyuarat berkenaan, bersetuju bahawa pengganas memperoleh publisiti percuma yang tidak sepatutnya dengan memanipulasi media untuk meneruskan matlamat mereka dalam menyemai ketakutan dan mewujudkan rasa curiga serta huru-hara dalam kalangan masyarakat umum.

Ketika berkongsi pengalaman Malaysia, Ketua Pengarang Bernama Datuk Zakaria Abdul Wahab berkata Pertubuhan Berita Nasional Malaysia tidak pernah membiarkan berita berkaitan keganasan dan kesannya disiarkan melangkaui fakta kes yang diberi pihak berkuasa.

"Kami tidak pernah menyiarkan apa-apa berita yang dianggap sebagai memberi manfaat kepada keganasan, atau memberi bayangan tanpa disengajakan walau sedikit pun ke arah mengagung-agungkan keganasan , ia sama sekali tidak dibenarkan," katanya dalam kertas kerja bertajuk ''Peranan Media Untuk Tidak Memasarkan Keganasan".

Zakaria berkata Bernama, yang akan menyambut ulang tahun ke-50 penubuhannya pada hujung bulan ini, berpegang teguh kepada pendirian itu sejak dahulu lagi, sebelum pun berita berkaitan keganasan mendapat tempat di muka hadapan di seluruh dunia.