Malaysia akan memperkenalkan mekanisma baharu bagi meningkatkan tahap keselamatan di lapangan terbangnya tanpa mejejaskan aktiviti dan perniagaan sedia ada, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi.

Katanya, mekanisma yang selaras dengan arahan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang mahukan keselamatan di lapangan terbang dan hab pengangkutan seperti KL Sentral diperketatkan susulan insiden serangan di lapangan terbang seperti Turki dan Belgium, masih dalam peringkat perbincangan.

Katanya mekanisma keselamatan baharu itu mengambil kira rekaan dan prasarana sedia ada di lapangan terbang di negara ini yang turut menempatkan banyak kedai jualan agar tidak menjejaskan aktiviti perniagaan mereka.

"Kita juga akan mengambil kira beberapa kekangan dalam menggubal mekanisma baharu ini termasuk amalan masyarakat di negara ini yang biasa menghantar orang tersayang di lapangan terbang," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Program Kerjasama Keselamatan Penerbangan Rantau Asia Pasifik kali ke-13 di sini hari ini.

Beliau turut menegaskan kerajaan serius dalam menghadapi sebarang ancaman keselamatan dan menerusi kementeriannya juga beberapa jabatan dan agensi berkaitan penerbangan dan hab pengangkutan dipanggil untuk bersama menggubal mekanisma baharu itu.

"Kita akan melihat daripada pelbagai aspek dan tidak akan membiarkan sebarang ancaman menyelinap ke dalam lapangan terbang kita termasuk pengawasan daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) bagi pengambilan pekerja di lapangan terbang.

"Kita akan melakukan saringan kerana di lapangan terbang terdapat banyak pekerja kontrak termasuk pekerja asing dan mekanisma baharu ini juga akan meliputi aspek pengambilan pekerja," katanya.

Dalam pada itu, Ab Aziz berkata Lapangan Terbang Antarangbangsa Kuala Lumpur (KLIA) telah menjalani audit yang dilaksanakan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) pada 2011 dan berjaya memenuhi standard keselamatan yang ditetapkan badan berkenaan.

"Audit seterusnya akan dilakukan pada 2017," katanya.