Kerajaan Melaka bercadang mewartakan kawasan pantai sepanjang kira-kira satu kilometer di Padang Kemunting, Pengkalan Balak dekat sini sebagai kawasan pendaratan penyu karah.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi negeri Datuk Md Rawi Mahmud berkata inisiatif itu diambil sebagai usaha memastikan haiwan diancam kepupusan tahap kritikal itu dapat dikekalkan.

Beliau berkata, pewartaan itu penting bagi memastikan kawasan itu kekal menjadi habitat penyu karah dan dapat meminimumkan aktiviti pembangunan yang menjejaskan habitat hidupan marin di kawasan itu.

"Selagi kita dapat kutip telur penyu, tetaskan kemudian lepaskan ke laut, sekali gus ia akan memelihara ekosistem laut dan menjamin kelangsungan hidup haiwan berkenaan," katanya kepada pemberita di sini, Isnin malam.

Terdahulu, beliau merasmikan Program Hari Penghargaan Ranger di Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu di Padang Kemunting yang turut dihadiri Pengarah Jabatan Perikanan Melaka Mohd Ghazali A Manap.

Pada majlis itu, seramai lapan ranger yang merupakan pasukan di bawah Jabatan Perikanan menerima sijil penghargaan sebagai pengiktirafan atas sumbangan dalam menghadapi pelbagai cabaran getir terutama ketika berdepan dengan pemburu haram telur penyu. -- BERNAMA