Isu ancaman global kumpulan militan Daish yang menular di negara-negara Asean akan dibincangkan pada Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan Asean ke 10 di Laos 25 hingga 27 Mei ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang terlibat pada mesyuarat berkenaan yakin bahawa isu-isu itu akan dibincangkan dalam konteks serantau.

Jelasnya, Malaysia memandang serius ancaman berkenaan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) juga perlu maklum mengenainya.

Justeru kerjasama yang erat bersama negara-negara jiran perlu diperkukuh memandangkan tiada negara yang terkecuali daripada ancaman kumpulan Daish ini.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada Majlis Hol Allahyarham Tun Hussein Onn di Masjid Sultan Ibrahim Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Batu Pahat pada Ahad.

Berkaitan penahanan 14 individu disyaki suspek militan Daish di beberapa buah negeri sejak 17 hingga 20 Mei lalu, Hishammuddin menyifatkan tangkapan berkenaan sebagai satu tindakan yang proaktif dan preventif dalam usaha membendung penularan gerakan itu.

Kesemua warga tempatan berusia antara 22 hingga 49 tahun itu ditahan dalam operasi di Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Kedah, Perlis dan Johor.

BACA: 14 individu lagi ditahan disyaki terlibat kumpulan militan Daish - Polis

Jumlah tersebut sekaligus menjadikan jumlah pengikut kumpulan Daish di negara ini yang ditahan oleh bahagian kaunter terrorism cawangan khas, Bukit Aman sejak Februari 2013 adalah 193 orang.