Seorang kanak-kanak berbaju belang melintang hanya duduk membisu di sisi ibunya.

Dia enggan bercakap apabila diajukan soalan daripada wartawan selepas majlis tahlil dan bacaan surah Yassin sempena memperingati tragedi penerbangan MH17 yang mengorbankan bapanya, Kapten Wan Amran Wan Hussin.

Wan Yusuf Irfan juga abangnya yang dua tahun lebih tua daripadanya, Wan Yunus Uzair, tidak banyak bercakap sejak orang ramai mula memenuhi ruang tamu rumahnya.

Mereka hanya membuka mulut kepada sanak saudara dan rakan-rakan, itupun sangat sedikit. Mungkin juga sikap mereka memang begitu.

“Adik cerita la,” kata ibunya.

“Tak nak lah, asyik kena interview je,” rungut perlahan anak kecil berusia 11 tahun itu kepada ibunya, tetapi cukup kuat untuk didengari para petugas media.

Sebagai ibu dan juga tuan rumah, Mariyam Yusoff tidak turut serta anak-anaknya yang mungkin juga letih terlalu kerap mendapat pendedahan media sejak terjadinya kemalangan tragis itu.

Antara tetamu yang hadir di kediaman Mariyam sekeluarga. - Foto Astro AWANI/ISRAR KHALID

Dia mengukir senyuman menjemput kira-kira 40 orang tetamu menjamu hidangan yang disediakan seusai majlis di kediamannya di Alam Impian, Shah Alam.

Namun, duka dan rindu masih jelas kelihatan pada mata wanita berusia 47 tahun itu.

Begitu juga anak-anaknya yang nyata masih merindui kehadiran bapanya lebih-lebih lagi dalam keramaian begitu.

Rindu yang cukup tebal hingga membuatkan dua beradik itu bercerita tentang bapanya hampir setiap hari, dan ada kalanya terbawa-bawa ke dalam mimpi.

“Setiap hari dia ni (Irfan) terutamanya akan bercerita tentang abah dia, selalu cerita dia mimpi abah dia.

“Selalu dia cakap abah dia tak mati. Ada juga dia bagitahu yang dia tanya abah dia siapa yang tembak (pesawat MH17), dia kata abah dia cakap Ukraine,” cerita Mariyam sambil ketawa kecil.

Terdengar bisikan abangnya yang duduk pada tempat letak tangan sofa di mana ibu dan adiknya duduk.

“Abang tak pernah mimpi pun,” katanya perlahan, kemudian tersipu malu sambil tersenyum kecil.

Namun sayangnya, mengetahui kebenaran di sebalik kejadian pahit itu bukanlah semudah cerita dalam mimpi.

Doa yang tidak pernah putus dari ahli keluarga. - Foto Astro AWANI/ISRAR KHALID

Hakikatnya, dalang yang menembak jatuh pesawat yang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu masih menjadi persoalan yang masih belum terjawab sehingga kini.

Genap dua tahun berlalu, tidak banyak perubahan yang berlaku dalam kehidupan Mariyam sekeluarga yang kini banyak dibantu adik iparnya.

Dia tidak bekerja, hanya membuat beberapa perniagaan secara kecil-kecilan juga menternak ikan keli di kampung halamannya di Kota Bharu, Kelantan bagi membantu menampung kehidupan seharian.

Mujur ada adik iparnya yang banyak membantu dalam menguruskan hal sehari-harian dan terutamanya persekolahan anak-anaknya

Sudah dua tahun berlalu, dia kesal kerana segala yang dijanjikan pelbagai pihak untuk ‘menjamin kebajikan’ keluarga mangsa yang terlibat hanya tinggal janji.

Pampasan, insurans, bantuan, bantuan dan biasiswa persekolahan anak-anak serta bermacam lagi masih belum diterimanya.

“Yang diterima setakat ini adalah daripada Datuk Rohani Abdul Karim (Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) hari itu, AS$5,000. Selainnya memang tak ada.

“Saya rasa macam kes ini dipandang sepi je, seolah-olah macam tak terjadi.

“Dah dua tahun dah, sampai bila kami harus menunggu, kan?” keluhnya disudahi senyuman, cuba menutup kesedihan dan keperitan yang terpancar dari wajahnya.

Hal berkaitan tindakan undang-undang sudah diserahkan kepada pihak peguam yang mewakili kumpulannya yang terdiri daripada tujuh orang waris mangsa untuk diambil kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab.

Tiada apa yang dituntut selain keadilan dan pembelaan terhadap nasib seluruh 289 penumpang dan anak kapal yang maut dalam tragedi 17 Julai 2014 itu, juga waris dan ahli keluarga mereka.

Sekurang-kurangnya terubat sedikit luka di hati yang ditinggalkan insan tersayang tanpa sempat mengucapkan selamat tinggal, genap dua tahun lalu.

Seluruh ahli keluarga mangsa nahas MH17 mahukan pembelaan yang sewajarnya. - Foto Astro AWANI/ISRAR KHALID