Persaraan mengejut Hakim Mahkamah Tinggi Datuk V.T. Singham, yang baru dua hari lepas menyampaikan penghakiman menyelar polis dan kerajaan di atas kematian tahanan A. Kugan, tidak dapat diterima oleh MIC.

Bendahari MIC Datuk Jaspal Singh hari ini berkata beliau berharap persaraan itu tidak ‘dipaksa’ oleh mana-mana pihak.

“Sekiranya keputusan itu diambil oleh hakim itu sendiri, maka kerajaan harus membantahnya.

“Saya harap beliau tidak dipaksa untuk meninggalkan tugasnya,” kata Jaspal dalam satu kenyataan media pada Jumaat.

Jaspal juga ingin siasatan keatas kematian Kugan dibuka semula.

“Penyiasatan ke atas kematian Kugan harus dibuka semula dan pembunuhnya harus didakwa di mahkamah.

“Hakim itu menyatakan bahawa terdapat 45 kecederaan di atas badan Kugan dan ada bukti bahawa lebih daripada seorang terbabit dalam penderaannya. Namun demikian, hanya seorang pegawai polis dituduh di mahkamah dan tertuduh telah dijamin pula.

“Menteri Dalam Negeri harus mengotakan kata-katanya apabila beliau menyatakan kerajaan tidak akan melindungi mana-mana pesalah,” katanya.

Pada Rabu lepas, Singham mengarahkan pihak defendan membayar RM851,700 kepada N.Indra, ibu kepada mendiang Kugan.

Bayaran itu sebagai ganti rugi serangan dan memukul, penjara palsu, kesakitan dan penderitaan.

Beliau juga memerintahkan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar (yang ketika itu Ketua Polis Selangor), bekas polis konstabel V Navindran, bekas Ketua Polis Subang Jaya ACP Zainal Rashid Abu Bakar (yang telah meninggal dunia), ketua polis negara dan kerajaan untuk membayar RM50,000 sebagai kos.

Singham, yang menyambut hari lahirnya yang ke 65 hari ini, mengemukakan perletakan jawatannya, iaitu setahun lebih awal daripada tempoh persaraan wajib 66 tahun.

Singham, ialah hakim Mahkamah Tinggi yang paling kanan. Beliau berkhidmat sebagai peguam swasta sebelum dilantik menjadi Pesuruhjaya Kehakiman pada 2003.

Beliau pernah berkhidmat di Temerloh, Taiping, Ipoh, Kuantan dan Kuala Lumpur.