PUTRAJAYA: Unit Transformasi Masyarakat India Malaysia (Mitra) memperuntukkan RM20 juta untuk Program Subsidi Bantuan Pengajian Ijazah Sarjana Muda bagi pelajar India B40 di universiti awam, kata Pengerusi Jawatankuasa Pasukan Petugas Khas Mitra Datuk Ramanan Ramakrishnan.

Dalam sidang media mengumumkan program-program Mitra di sini hari ini, beliau berkata bantuan itu dikhaskan untuk 10,000 pelajar pengajian tahun kedua hingga tahun keempat, dengan mahasiswa menerima bantuan subsidi bernilai RM2,000 secara sekali bayar sebelum semester baharu bermula pada September atau Oktober ini.

"Subsidi bantuan ini akan dimasukkan ke akaun BSN (Bank Simpanan Nasional) setiap pelajar yang layak," katanya.

Katanya permohonan bagi inisiatif itu dibuka mulai 2 petang pada 8 Mei ini sehingga 15 Sept 2023.

Ramanan seterusnya mengumumkan pelaksanaan Program Subsidi Pendidikan Awal Tadika Swasta (Tamil) yang berdaftar dengan Kementerian Pendidikan melibatkan peruntukan RM10.8 juta bagi mengurangkan isu keciciran dalam pendidikan awal dalam kalangan kanak-kanak India B40, dengan menyasarkan 4,500 penerima.

Beliau berkata setiap kanak-kanak akan menerima subsidi RM200 sebulan selama setahun bagi menampung bayaran yuran dan sarapan pagi, dan subsidi ini akan dibayar terus kepada pengusaha tadika.

Katanya permohonan boleh dibuat melalui laman sesawang Mitra yang telah dibuka pada 17 April lepas sehingga 28 Mei ini.

Sementara itu Ramanan berkata RM8.64 juta diperuntukkan di bawah Program Subsidi Bantuan Dialisis untuk 900 pesakit kronik buah pinggang bagi menampung kos bagi satu sesi rawatan pada setiap minggu selama setahun.

Beliau berkata pesakit yang layak akan menerima subsidi RM200, dan program dengan kerjasama pusat dialisis di seluruh negara itu boleh mula dimohon mulai 8 Mei ini sehingga 30 Ogos 2023 menerusi laman sesawang Mitra.

Ramanan seterusnya berkata penglibatan pegawai dari Jabatan Integriti dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam setiap mesyuarat Mitra adalah untuk memastikan unit itu tidak lagi terpalit dengan isu penyelewengan geran.

"Kita sangat telus dan semua nama penerima (geran) akan dipamer dilaman web rasmi Mitra," katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pasukan Petugas Khas Mitra.

Beliau berkata jawatankuasa itu juga akan membuat pemantauan terhadap penerima geran kewangan untuk memastikan dana yang diterima dimanfaatkan bagi tujuan sepatutnya yang kini diluaskan kepada 10 bidang termasuk memberi fokus kepada pembangunan wanita dan belia.

"Setiap penerima geran perlu tandatangan surat Aku Janji agar mereka laksanakan apa yang mereka perlu laksanakan menggunakan dana yang diterima. Kalau mereka tidak manfaatkan geran bagi tujuan sepatutnya, mereka kena pulangkan wang ini," katanya.

Menurutnya, permohonan geran kewangan Mitra yang dipanjangkan sehingga 28 Mei daripada 29 April sehingga kini telah menerima sebanyak 1,227 permohonan berbanding 448 permohonan pada 19 April lepas.

-- BERNAMA