Persiapan oleh Prasarana Malaysia Berhad bagi mengendalikan operasi perkhidmatan tren haji Al Mugaddassah Metro Southern Line (MMMSL) di tanah suci Mekah musim ini semakin rancak dengan penghantaran kumpulan kedua kapten tren seramai 49 orang di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pagi tadi.

Mereka akan menyertai 50 orang pemandu tren Malaysia yg sudah pun berada di depoh MMMSL di Arafah sejak bulan Mei lepas untuk menjalani latihan dan menguji 15 tren dan gerabak yang akan digunakan untuk operasi yang khusus dijalankan pada musim haji selama tujuh hari mulai 29 Ogos ini.

Untuk operasi musim haji kali ini, kapten-kapten pengendali tren dari Malaysia ini akan di sokong oleh 24 kapten tren Arab Saudi yang telah dilatih oleh Akademi Rel, Rapid Rail di Kuala Lumpur pada 2016 dan telah berkhidmat dengan MMMSL sejak operasi tahun lepas.

Turut serta dalam delegasi berlepas hari ini termasuk dua jurulatih Kapten Tren, 8 petugas untuk operasi stesen dan seorang pelukis kejuruteraan serta seorang pengurus untuk kawalan penumpang.

Majlis penghantaran telah diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Datuk Seri Azmi Abdul Aziz.