GOPENG: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk melaksanakan dasar larangan eksport bahan mentah unsur nadir bumi (REE) yang dapat menjamin pulangan maksimum kepada negara.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang berkata hal itu kerana sekiranya negara mengeksport bahan mentah berkenaan, ia tidak dapat membantu negara dalam membangunkan industri yang berkaitan.

Beliau berkata dasar larangan eksport itu juga dilihat mampu menggalakkan perkembangan industri hiliran menerusi teknologi dan kepakaran.

"Kita perlu membangunkan industri hiliran nadir bumi ini bagi memberi nilai tambah kepada ekonomi negara.

"Dasar larangan eksport bahan mentah nadir bumi ini juga turut dilakukan di negara lain seperti Indonesia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) Gopeng 2.0 di sini hari ini.

Pada 11 Sept lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan akan membangunkan dasar larangan eksport bahan mentah nadir bumi bagi mengelakkan eksploitasi dan kehilangan sumber, lantas menjamin pulangan yang maksimum buat negara.

Anwar semasa membentangkan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (KSP RMK12) di Dewan Rakyat berkata Dasar Mineral Negara baharu akan turut dirangka bagi memacu pembangunan industri mineral yang menyeluruh berasaskan prinsip kemampanan dan kebertanggungjawaban.

-- BERNAMA