KUALA LUMPUR: Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) sedang bekerjasama dengan Universiti Tsinghua di China untuk menjalankan penyelidikan terhadap kajian lapangan menggunakan biodiesel sawit dalam enjin kenderaan buatan China.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof berkata kerjasama tersebut turut melibatkan kajian makmal dan kebolehlaksanaan penghasilan biojet sawit sebagai bahan api penerbangan mampan (SAF).

"Selain itu, pihak MPOB juga mengadakan kerjasama dengan enam universiti tempatan berkenaan kajian percubaan enjin diesel dengan menggunakan adunan biodiesel B30," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng (BN-Tanjung Piai) yang ingin tahu sama ada kerajaan bersedia menjalankan ujian penghasilan bio bahan api daripada minyak kelapa sawit seperti yang telah dilakukan Indonesia.

Fadillah yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi berkata pelaksanaan penggunaan biodiesel sawit adalah langkah strategik kerajaan menggalakkan penggunaan minyak sawit dalam negara, serta bertujuan mengukuh dan menstabilkan harga minyak sawit dalam jangka masa panjang.



PARLIMEN-FADILLAH (BIODIESEL) 2 (AKHIR) KUALA LUMPUR



Beliau berkata penggunaan biodiesel sawit turut menyumbang kepada kemampanan dan meningkatkan imej industri sawit negara dalam melaksanakan amalan yang mesra alam, selain mengurangkan penggunaan bahan api berasaskan fosil sekali gus mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

Menjawab soalan tambahan Wee berkenaan kekangan untuk menghasilkan bio bahan api daripada minyak sawit secara besar-besaran, Fadillah berkata antara cabaran yang dihadapi ialah kerajaan memerlukan peruntukan berjumlah RM421 juta untuk menaik taraf fasiliti depoh.

"Satu lagi ialah harga minyak. Bila Indonesia tidak mengeksport sebab menghasilkan untuk dalaman, maka harga minyak sawit naik dan harga diesel murah.

"Kalau diesel lebih murah daripada biodiesel, maka orang nak membeli minyak sawit itu akan lebih kurang berbanding apa yang ada sekarang," katanya.

-- BERNAMA