KUALA LUMPUR: Industri perhubungan awam berkumpul bersama-sama untuk mengiktiraf pencapaian cemerlang perhubungan awam semasa Anugerah Perhubungan Awam Malaysia (MPRA) 2022, di Hotel Aloft, Kuala Lumpur Sentral pada Jumaat.

Anugerah MPRA 2022 berprestij anjuran Persatuan Perhubungan Awam dan Komunikasi Malaysia (PRCA Malaysia) meraikan 38 pemenang dalam 15 kategori. Selain itu, pemenang Anugerah Kempen Terbaik Tahunan yang menjadi rebutan juga dipilih dari kalangan penyertaan agensi yang memenangi Emas. Tahun ini, dua individu terbilang turut dianugerahkan Anugerah Kepimpinan PRCA dan Anugerah Komuniti PRCA.

Menurut Prof Haji Mohd Said Bani CM Din, Presiden PRCA Malaysia, “Sebagai salah satu acara paling berprestij dan ditunggu-tunggu dalam industri, MPRA 2022 terus mengiktiraf pencapaian cemerlang dan standard tinggi profesional perhubungan awam dalam industri. Perhubungan awam adalah tentang membina hubungan dengan masyarakat. Ia adalah mengenai memenangi hati dan minda masyarakat, pelanggan dan golongan sasar yang lebih besar. Ia bukan hanya mengenai pembinaan imej, tetapi juga membina kepercayaan, pemahaman dan kesetian pelanggan."

MPRA 2022 berjaya dianjurkan dengan sokongan yang menggalakkan daripada pelbagai individu dan organisasi. PRCA Malaysia merakamkan penghargaan kepada semua penaja iaitu Agrobank sebagai penaja utama dan penaja kategori lain iaitu Taylor’s University, Naza Italia, Al-Hilmi Agarwood, Cision PR Newswire, Gardenia Bakeries (KL) Sdn Bhd, MedKad Sdn Bhd, MyCreative Ventures Sdn Bhd, Perbadanan Kemajuan Teknologi Malaysia, Meltwater, Tenaga Nasional Berhad, McDonald's Malaysia, Naza Eastern Motors, Telekom Malaysia Berhad, Telum Media dan Nestle Malaysia. 

“MPRA 2022 juga akan memberi penghormatan kepada dua personaliti terbilang di bawah Kategori Anugerah Kecemerlangan PRCA kami—Anugerah Kepimpinan dianugerahkan kepada seorang ikon global dan pejuang kemanusiaan, yang telah menaikkan imej negara di peringkat antarabangsa melalui usaha kemanusiaan dalam dan luar negara. Sementara itu, Anugerah Komuniti PRCA 2022 dianugerahkan kepada selebriti popular yang mempromosikan perpaduan merentasi pelbagai demografi; dan memperjuangkan tujuan mulia dan amal. Pada masa yang sama, selebriti ini juga merupakan artis terlaris dan penerima anugerah terbanyak negara,” tambah Said Bani.

Pengasas MERCY Malaysia, Tan Sri Dr. Jemilah Mahmood menerima Anugerah Kepimpinan PRCA Malaysia 2022 atas usaha teladan beliau dan kepimpinan tegas dalam bantuan kemanusiaan. Tan Sri Dr. Jemilah telah menjadi menjadi daya pemacu sehingga MERCY Malaysia diiktiraf di peringkat global dengan berpandukan prinsip yang berasaskan tadbir urus yang baik dan komunikasi inklusif. Pada majlis anugerah yang sama, penyanyi prolifik dan artis terlaris Malaysia, Dato’ Sri Siti Nurhaliza telah diberi penghormatan dengan Anugerah Komuniti PRCA Malaysia 2022 sebagai mengiktiraf usaha beliau dalam mempromosi perpaduan dan keharmonian dalam kalangan masyarakat melalui sumbangan
dermawan dan muzik. Tindakan dermawan beliau untuk tujuan kemasyarakatan termasuk menubuhkan Dana PKP semasa kemuncak pandemik untuk membantu petugas barisan hadapan dan rakyat Malaysia yang terjejas oleh wabak itu.

Diadakan untuk kali ke-14, MPRA 2022 sekali lagi meraikan pencapaian tertinggi organisasi,perunding perhubungan awam, dan pengamal dalaman dari kedua-dua sektor swasta dan awam, universiti dan individu.

Stefanie Braukmann, Ketua Hakim dan Setiausaha Kehormat PRCA Malaysia, berkata, “Selaras objektif mengiktiraf hasil kerja yang paling cemerlang dan memberi inspirasi dalam perhubungan awam merentas pelbagai industri dan kategori, MPRA kekal relevan dengan mengemas kini kategori anugerah mereka secara berterusan selaras dengan trend industri semasa. Tahun ini, kami memperkenalkan beberapa kategori baharu untuk mencerminkan pengaruh media digital dan sosial yang semakin meningkat dalam perhubungan awam.”

MPRA telah berkembang untuk mengikuti perkembangan industri yang pesat berubah, dan
terus meraikan kejayaan menarik dan inovatif profesional berbakat dalam arena komunikasi. Hari ini, MPRA diiktiraf sebagai salah satu penghormatan tertinggi dalam perhubungan awam.

Pemenang Anugerah Kempen Tahunan ialah Perspetive Strategies untuk kempen "#COMETOGETHER". Kempen dengan fokus khusus untuk mewujudkan gerakan ke arah pendidikan kesihatan seksual dan pemerkasaan belia. Kempen "#COMETOGETHER" telah berjaya melancarkan kempen holistik yang diperbaharui meliputi tinjauan di seluruh negara, forum dengan organisasi rakan kongsi dan pengaruh serta bengkel di lapangan.

Seperti dalam edisi lepas, teras MPRA 2022 adalah panel hakimnya yang terdiri daripada pengarang kanan yang dihormati daripada rumah media sokongan, serta pegawai kanan dan pengamal komunikasi daripada sektor awam dan swasta. Masing-masing mempamerkan komitmen tinggi, profesionalisme dan kesaksamaan bagi memastikan kualiti dan integriti MPRA 2022. Panel hakim terdiri daripada Datuk Wan Suraya Wan Mohd Radzi, KetuaPegawai Eksekutif, Institut Integriti Malaysia; Datuk Seri Abdul Jalil Hamid, Pengarah Eksekutif Komunikasi Strategik dan Pejabat Pengerusi, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia; Tammy Toh, Pengarah Jenama, Komunikasi dan Kemampanan, Astro Malaysia; Terence Fernandez, Ketua Berita Petra dan Pengarang Urusan, The Vibes; Ashwad Ismail, Ketua dan Ketua Pengarang, Astro AWANI; Sherliza Zaharudin, Ketua Komunikasi Korporat, Khazanah Nasional; dan Adit Rahim, Pengasas Pay It Forward Cyberjaya. Ketua hakim ialah Stefanie Braukmann, Setiausaha Kehormat PRCA Malaysia.