KUALA LUMPUR: Majlis Getah Malaysia (MRC) akan mengetuai delegasi industri getah dalam satu misi khas ke Brussels, Belgium dari 18 hingga 22 Jun 2023.

MRC dalam satu kenyataan dikeluarkan berkata ia bagi membentangkan kertas pendirian mengenai Corporate Sustainability Due Diligence (CSDD) Kesatuan Eropah (EU) bertajuk "Bersama Menuju Masa Depan Lestari Industri Getah Malaysia."

CSDD EU itu bertujuan untuk memajukan tingkah laku korporat yang mampan dan bertanggungjawab serta memastikan hak asasi manusia bersama dengan pertimbangan alam sekitar terikat dalam operasi syarikat dan tadbir urus korporat, katanya.

"Peraturan baru ini akan memastikan bahawa setiap perniagaan menangani impak negatif tindakan mereka termasuk rantaian nilai mereka di dalam dan di luar Eropah.

"Cadangan peraturan CSDD EU mempunyai implikasi yang besar bagi syarikat Malaysia yang menjalankan perniagaan dengan syarikat yang berpangkalan di EU, sama ada dalam jualan produk atau perkhidmatan di pasaran EU.

"Syarikat-syarikat ini akan dikehendaki mematuhi keperluan ketekunan yang diaturkan, yang melibatkan penilaian risiko, pemantauan pembekal dan subkontraktor, serta mengambil tindakan untuk menangani sebarang impak negatif yang dikenal pasti," katanya.

Pada 23 Februari 2022, Suruhanjaya Eropah (EC) telah mengusulkan satu direktif mengenai CSDD, dan pada 1 Jun 2023, Parlimen Eropah bersetuju dengan kedudukannya mengenai direktif CSDD tersebut.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MRC, Izwan Zarik Mohammad Sapari berkata MRC mengalu-alukan usul tersebut, dan industri getah Malaysia menyambut baik peraturan yang dicadangkan sebagai satu langkah ke arah kelestarian.

"Bagaimanapun terdapat keperluan untuk industri menekankan cabaran yang dihadapi oleh syarikat-syarikat dalam industri ini dan menyampaikan satu set cadangan yang boleh menyokong pelaksanaan yang berkesan bagi peraturan-peraturan tersebut kepada EC," katanya.

Kertas pendirian yang akan dibentangkan kepada EC disediakan berdasarkan rundingan dan pengumpulan respons yang dijalankan oleh MRC melalui dua inisiatif berbeza iaitu perbincangan meja bulat dengan pembuat dasar industri getah Malaysia bersama-sama pemain industri dari sektor hiliran dan huluan, serta penyebaran kaji selidik mengenai CSDD EU kepada pemain industri yang akan terjejas oleh peraturan-peraturan tersebut.

-- BERNAMA