Keluhan dan masalah yang membelenggu bagi mereka yang bergelar penunggang Grab akhirnya didengari oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila beliau meluangkan masa turun padang menemui mereka pada Selasa.

Muhyiddin turut menganggap pemandu dan penunggang e-hailing sebagai wira yang tidak didendang yang dihargai ketika berdepan dengan setiap fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak Mac lalu.

“Saya merasa bangga dengan semangat dan dedikasi mereka. Apa yang penting bagi mereka ialah mencari rezeki yang halal untuk keluarga demi kelangsungan hidup terutama sejak wabak COVID-19 melanda negara," katanya dalam kisah yang dikongsikan oleh beliau di laman Facebook peribadinya pada Selasa.

Muhyiddin turut mengakui kesukaran yang dihadapi mereka dan memahami situasi yang dialami.

Malah mengakui pendapatan yang diperolehi sepatutnya jauh lebih tinggi sebelum COVID-19 melanda seluruh dunia.

“Ada antara mereka terpaksa memandu atau menghantar pesanan pelanggan lebih lapan jam sehari. Ramai juga yang telah menjadi pemandu atau riders sepenuh masa setelah hilang pekerjaan tetap.

“Sebelum COVID-19, mereka memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM4,000 ke RM5,000 sebulan namun sekarang, mereka hanya memperoleh sekitar RM2,000 ke RM2,500 sebulan atau kurang daripada itu bergantung kepada kekerapan perjalanan yang dibuat.

 
Sumber Facebook ts.muhyiddin
 
Ketika ini, jelas Muhyiddin daripada hasil pendapatan yang diperoleh mereka secara maksimum hanyalah sekitar RM150 sehari.

Namun, semangat kental untuk mencari rezeki itu adalah sesuatu yang wajar dipuji.

“Daripada saya tidak buat apa, lebih baik bekerja sebagai Grab driver. Sekurang-kurangnya, dapat menjana pendapatan, dapatlah sedikit sebanyak membantu keluarga," menurut salah seorang pemandu Grab kepada Muhyiddin.

Muhyiddin juga turut melahirkan rasa kagumnya ketika melihat kelibat pasangan suami isteri kelainan upaya (OKU) Siti Fatimah dan Nijaz Nathan Vellasamy yang juga merupakan pemandu e-hailing.

Kedua-dua mereka turut mengadu akan kebimbangan terhadap peraturan LPS dan garis panduan perkhidmatan penghantaran makanan, minuman dan bungkusan atau e-hailing jika ia dilaksanakan.

“Saya akan meminta MOT meneliti semula perkara ini dengan seberapa segera. Saya amat menghargai sumbangan besar para pemandu dan riders dalam menjana ekonomi negara.

Muhyiddin juga sempat meninggalkan pesanan dan doa sebelum mengakhir pertemuan itu dengan mengharapkan kesemua mereka mengutamakan keselamatan diri ketika bekerja.

“Saya ingin berpesan kepada semua pemandu/rider, agar dalam pada gigih mencari rezeki, jangan sesekali lupa menjaga keselamatan diri. Apa juga cabaran dan dugaan yang datang jangan putus asa atau cepat mengalah. Sematkan semangat ini dalam diri.

“Semoga Allah memberkati usaha anda semua dan melindungi kita daripada sebarang musibah," katanya.