Pemandu treler yang merempuh sebuah kereta sehingga mengorbankan lima individu termasuk seorang bayi di Kilometer 255.1 Lebuh Raya Utara-Selatan arah utara selepas Terowong Menora pada Sabtu, mempunyai 13 rekod saman.

Malah, Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Kuala Kangsar turut mengesahkan pemandu treler itu positif dadah jenis Methamphetamine.

Tiada rekod jenayah lampau dikesan menerusi nombor kad pengenalan dan pemandu tersebut telah ditangkap untuk siasatan lanjut.



Bagaimanapun, menurut Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar ACP Razali Ibrahim, kesemua saman yang dikeluarkan terhadap pemandu berusia 41 tahun itu, kebanyakannya membabitkan kesalahan pandu laju, telah dijelaskan.

Kata Razali, siasatan juga mendapati kenderaan syarikat yang dipandu lelaki terbabit mempunyai 11 saman dan hanya tiga saman yang masih belum diselesaikan.

BACA: Lima maut terbakar dalam nahas treler-kereta dekat Terowong Menora

"Pemandu treler itu ditahan di lokasi kejadian semalam dan ujian air kencing telah pun dilakukan terhadap suspek.

"Berdasarkan keterangan awal pemandu, dia terpaksa membelok ke kanan untuk menghimpit pembahagi jalan bagi mengurangkan kelajuan treler selepas mendapati brek kenderaannya gagal berfungsi.

"Rakaman percakapan lelaki itu telah diambil dan siasatan kes ini dibuat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," ujarnya ketika ditemui pemberita di Unit Forensik Hospital Kuala Kangsar di sini pada Ahad.

BACA: Saya dengar suara sayu minta tolong - Saksi kemalangan maut

Ujarnya, pemandu treler itu akan dibawa ke Mahkamah Majistret Kuala Kangsar esok untuk proses reman sekiranya siasatan masih belum lengkap.

Sementara itu, di unit forensik Hospital Kuala Kangsar, beberapa individu dipercayai waris mangsa hadir bagi menjalani ujian DNA pada jam 9 pagi tadi.

Butiran kesemua mangsa masih dalam siasatan menerusi bedah siasat dan memerlukan ujian DNA dari keluarga mangsa bagi membuat pengecaman identiti.