Kabinet yang bakal dibentuk oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa terdekat ini disaran memperkenalkan jawatan khusus jurucakap kerajaan dan memansuhkan Kementerian Penerangan.

Penganalisis politik, Norizan Sharif berkata, langkah itu bagi meningkatkan lagi komunikasi antara kerajaan dan rakyat.

"Jawatan Jurucakap Kerajaan merupakan perkara biasa dalam mana-mana kerajaan supaya sebarang keputusan atau pun pendirian kerajaan disebut dalam suara yang satu," kata Norizan semasa ditemubual dalam Buletin AWANI, hari ini.

Norizan ditemubual bagi mengulas tulisan beliau di blognya yang mencadangkan kepada Najib supaya membariskan hanya 10 kementerian dalam kabinet barunya.

Norizan mengemukakan cadangan memperkenalkan jurucakap kerajaan itu kerana melihat aspek komunikasi antara kerajaan dengan rakyat sebagai satu daripada kekurangan yang perlu ditangani dengan baik oleh kerajaan Barisan Nasional.

"Jawatan Menteri Penerangan kadang-kadang 'confine' atau menghadkan peranannya hanya kepada stesen-stesen TV dan radio milik kerajaan sahaja sedangkan kalau kita bercakap mengenai komunikasi ia merangkumi media sosial juga," ujar beliau.

Jurucakap kerajaan merupakan jawatan penting dalam menyelaras maklumat berkaitan keputusan, dasar mahu pun pendirian sesebuah kerajaan berhubung pelbagai perkara seperti yang diamalkan di beberapa negara termasuk Indonesia dan Filipina.
 
Malah pendirian kerajaan dilihat kritikal dalam mengukuhkan interaksi serta komunikasi antara kerajaan dan rakyat bukan sahaja isu-isu domestik malah melibatkan hal ehwal hubungan luar.
 
Pada Julai 2012, Malaysia pernah menyuarakan hasrat untuk melantik jurucakap kerajaan dalam menyelesaikan isu-isu yang membayangi hubungan erat Malaysia-Indonesia.
 
Ia sebagai langkah untuk menangani setiap isu yang tercetus dapat ditangani dengan lebih cepat dan berkesan serta mengelak salah faham hingga menimbulkan polemik.