KUALA LUMPUR: Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA) mencadangkan alternatif berbanding menetapkan nilai ambang persetujuan 75 peratus dikenali juga sebagai 'jualan en-bloc' yang boleh menyusutkan harta pemilik.

HBA dalam satu kenyataan pada Sabtu memaklumkan bahawa sebarang rancangan pembangunan semula, pembaharuan atau memberikan nafas baru perlu mendapat persetujuan semua pemilik.

"Jika diteruskan dengan nilai ambang persetujuan dengan kadar undi majoriti mana-mana kadar akan merugikan beberapa pemilik hartanah.

"Oleh itu, undang-undang pembangunan semula yang dikatakan akan melanggar Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan, dan pengecualian undang-undang sedemikian tidak akan mengesahkan pemilikannya," menurut kenyataan itu.

Selain itu, HBA memaklumkan pemilik rumah perlu mempunyai kebebasan untuk memutuskan bagaimana untuk membangunkan semula skema perumahan mereka tanpa undang-undang yang membenarkan majoriti dan pihak ketiga untuk menolak hak konstitusi pemilik minoriti yang mungkin tidak mempunyai ahli keluarga yang masih hidup ataupun suara.

Menurut persatuan itu, negara sudah mempunyai Akta Pengambilan Tanah, termasuk prosedur untuk memastikan tiada pemerolehan paksa dilakukan tanpa mempertimbangkan kepentingan dan pendapat semua pemilik, bukan majoriti semata-mata.

"Selain itu, jangka hayat hartanah boleh diperbaiki dengan menjalankan penyelenggaraan berkala yang dapat mengekalkan, memulihkan dan malah memulihara bangunan yang terbiar melalui pembaharuan yang jauh lebih mampan," tambahnya.

Pada 12 Dis tahun lepas, media tempatan melaporkan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming berkata bahawa kementerian mencadangkan nilai ambang persetujuan 75 peratus untuk jualan en bloc melibatkan projek pembangunan semula.

-- BERNAMA