KUALA LUMPUR: Isteri bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali mengakui bukan mudah bergelar isteri kepada negarawan itu.

Wanita berusia 96 tahun ini ketika ditemu bual menerusi program ‘Mak Untuk Malaysia’ atau MUM anjuran Sinar Harian Online mengakui, di usia sekarang, beliau bersifat lebih melindungi (protective) suami tercinta.

“Sebagai isteri menjadi tanggungjawab saya untuk memantau kesihatan suami sebaik mungkin.

“Kami berdua sudah berusia 96 tahun sudah tentu perlu menjaga kesihatan di tahap terbaik. Jadi bila beliau ke mana-mana, saya akan iringinya.

“Ada kala saya bimbang bila beliau dikerumun orang ramai. Saya minta maaf sekiranya pernah menegur sesiapa yang pernah datang dekat. Apa yang saya buat untuk memastikan beliau tidak jatuh sakit memandangkan di usia sekarang, saya harap masyarakat di luar sana faham,” ujar Dr Siti Hasmah dalam nada lembut.

Berkongsi pengalaman, Dr Siti Hasmah mendedahkan pernah berdepan detik cemas apabila Dr Mahathir hilang dari pandangan ketika sambutan Hari Merdeka pada Ogos lalu.

“Beliau mungkin nampak okey dan bertenaga, kuat berjalan, ketika berada di luar tetapi bila di rumah, saya sahaja yang nampak keadaan beliau sebenar.

“Baru-baru ini ketika sambutan Hari Merdeka saya cemas bila beliau hilang dari pandangan saya. Bukan setiap masa tetapi ada kala saya halang untuk orang ramai datang dekat, jangan peluk dan sebagainya. Semuanya demi menjaga kesihatan beliau.

“Bantu saya untuk jaga suami saya,” pinta Dr Siti Hasmah.

Menjawab soalan sama ada beliau bersetuju sekiranya suaminya sekali lagi bergelar Perdana Menteri dengan tenang Dr Siti Hasmah menjawab: “Sudahlah… untuk menjadi isteri Perdana Menteri, saya sudah puas.”

Beliau juga mengakui bukan mudah mendampingi seorang suami yang bergelar Perdana Menteri Malaysia.

“Waktu muda dulu okey sebab waktu itu penglihatan saya masih baik dan badan juga cergas. Tugas saya sebagai isteri Perdana Menteri juga memerlukan saya turun padang untuk bermesra dengan masyarakat. Tempoh 22 tahun bukan sekejap.

“Lebih penting sekarang, saya mahu menemani dan akan terus menjaga kesihatan beliau agar terus sihat,” ikrar Dr Siti Hasmah lagi.