Calon presiden Prabowo Subianto dari Parti Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) berkata sebuah parti politik 'berpengaruh' mungkin bergabung ke 'Pakatan Merah Putih' yang mendokongnya pada Pemilihan Umum
(Pemilu) Presiden, 9 Julai depan.

"Insya-Allah, satu parti politik besar akan bergabung menyokong pasangan saya sebagai calon presiden," kata beliau selepas melantik Awang Faroek Ishak sebagai ketua kempen pasangan Prabowo-Hatta Rajasa untuk wilayah Kalimantan Timur-Kalimantan Utara pada Sabtu.

Selain Gerindra, pasangan itu mendapat sokongan Parti Amanat Nasional (PAN), Parti Persatuan Pembangunan (PPP), Parti Keadilan Sejahtera (PKS), Parti Bulan Bintang (PBB) dan Parti Golongan Karya (Golkar).

Daripada 12 parti politik yang bertanding pada Pemilu Parlimen 9 April lepas, hanya Parti Demokrat pimpinan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono yang belum menentukan pendirian bergabung dengan mana-mana pakatan pada Pemilu Presiden akan datang.

Prabowo berkata perbincangan dengan Parti Demokrat sedang giat dilakukan dan mereka sudah dipanggil oleh parti itu untuk menyampaikan hala tuju 'Pakatan Merah Putih'.