KEPALA BATAS: Sepasang kekasih ditahan selepas enggan berhenti dan melarikan diri dalam aksi kejar mengejar dengan polis selama 45 minit berdekatan Taman Haji Abdullah, di sini semalam.

Dalam kejadian jam 6.30 petang itu, pasangan lelaki dan wanita masing-masing berusia 31 dan 33 tahun yang menaiki sebuah kereta Proton Wira dikatakan cuba melarikan diri selepas enggan berhenti sewaktu anggota polis yang membuat rondaan mengarahkan mereka berbuat demikian.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, kejadian berlaku selepas anggota polis yang melakukan rondaan terserempak dengan kereta berwarna hitam tersebut dalam keadaan mencurigakan di Permatang Tok Bidan.

Menurutnya, apabila diarahkan berhenti sebanyak dua kali, lelaki terbabit yang memandu bertindak agresif serta memecut kenderaan dan melanggar beberapa lampu isyarat.

Aksi kejar mengejar selama kira-kira 45 minit itu melalui beberapa tempat termasuklah Permatang Buluh, Permatang Sirih, Pajak Song, Jalan Perak, Jalan Maju, Kampung Paya dan Taman Haji Abdullah Fahim.

Bagaimanapun sebaik tiba di persimpangan Taman Haji Abdullah Fahim, kenderaan suspek berjaya dipintas polis.

"Dua buah kenderaan polis telah mengepung kenderaan suspek namun lelaki itu bertindak melanggar kedua-dua kereta tersebut sehingga mengalami kerosakan pada bahagian hadapan," katanya ketika dihubungi pada Sabtu.

Siasatan awal polis mendapati kedua-dua mereka mempunyai rekod lampau berkaitan dadah manakala pemandu lelaki tiada lesen.

Noorzainy berkata suspek melarikan diri dipercayai kerana membawa barang terlarang bagaimanapun pihak polis sedang melakukan siasatan lanjut berhubung kejadian itu.

Sebelum ini tular sebuah video memaparkan aksi kejar-mengejar berkenaan tular di media sosial.

Insiden berkenaan menimbulkan perasaan panik dalam kalangan pengguna media sosial yang mendakwa kejadian itu seperti aksi lakonan dalam drama kepolisan.