IPOH: Perak tetap tidak akan membekalkan air ke Pulau Pinang meskipun pembentukan kerajaan negeri sekarang adalah campuran antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH).

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, pendirian tidak meneruskan Projek Skim Pemindahan Air dari Sungai Perak (SPRWTS) kepada Pulau Pinang adalah muktamad.

Jelasnya, keputusan itu bukan dibuat atas alasan perbezaan parti yang menerajui kedua-dua negeri.

“Ia bukan sama ada kerajaan BN atau kerajaan PH, ia berkaitan sama ada air di Perak ini mencukupi untuk kegunaan dalam negeri atau tidak.

“Mana-mana kerajaan pun, masalah kita (di Perak) ialah kapasiti air Sungai Perak itu hanya cukup untuk kegunaan dalaman, apatah lagi di Perak kita akan membangun sebagai sebuah negeri perindustrian... yang akan memerlukan air yang banyak,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita sewaktu program lawatan kerja ke tapak projek rintis penginapan pekerja berpusat (CLQ) di Asrama Murni dekat Jelapang, di sini, hari ini.

Beliau mengulas laporan portal dalam talian minggu lalu mengenai gesaan ke atas kerajaan Pulau Pinang supaya meneruskan rundingan perlaksanaan SPRWTS dengan kerajaan Perak yang kini ditadbir secara bersama oleh BN dan PH.

Gesaan dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar, Teh Lai Heng yang menyifatkan pentadbiran secara bersama antara BN dan PH di Perak kini sebagai peluang keemasan untuk menjayakan projek SPRWTS yang tertangguh sejak 11 tahun lalu.

Pada Mac lalu, beliau menegaskan, keputusan itu turut mengambil kira beberapa kajian berhubung impak pengaliran keluar air dari Sungai Perak terhadap prestasi empangan janakuasa elektrik serta kegunaan sektor perkilangan.