Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar akan bekerjasama dengan kerajaan negeri menubuhkan pasukan khas bagi melihat isu pemusnahan hutan dan cerun bukit di negara ini.

Menterinya Datuk Seri G. Palanivel berkata kegiatan pemusnahan hutan yang berleluasa di Cameron Highlands dan kawasan lain termasuk di Sabah dan Sarawak harus dihentikan.

"Isu alam sekitar di Cameron Highlands perlu perhatian segera dan harus dijaga. Pemusnahan hutan dan bukit telah menjadi masalah besar," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Palanivel mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai penerokaan hutan secara haram yang berleluasa di Cameron Highlands.

Beliau berkata akibat pemusnahan cerun bukit, kualiti air turut merosot selain sering berlaku tanah runtuh dan hakisan tanah.

"Ramai penduduk terjejas kerana mereka bergantung kepada sungai yang menjadi sumber air mereka. Banyak perkampungan Orang Asli juga bergantung kepada sungai sebagai sumber air," katanya.

Menurut Palanivel kementeriannya mempunyai beberapa rancangan untuk menyelamatkan hutan serta cerun bukit sebagai langkah pencegahan, dan beliau akan memastikan rancangan terbabit dilaksana.