KUALA LUMPUR: Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapan dasar Presiden ketika merasmikan Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2021 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) pada Jumaat menggariskan lima teras utama parti itu.

Menurut beliau, lima teras itu termasuk pemulihan ekonomi, peluang pekerjaan, keusahawanan beribawa, integrasi pendidikan dan reform agenda rakyat.

Berikut perincian lima teras utama itu:

DAYA PERTAMA: PEMULIHAN EKONOMI: 

- Meningkatkan kuasa beli rakyat dengan pelaksanaan segera gaji minimum RM1,500.

- Mengkaji semula pelaksanaan Cukai Barangan dan Jualan (GST) pada kadar yang berpatutan dan tidak membebankan rakyat.

DAYA KEDUA: PELUANG PEKERJAAN:

- Mewujudkan Jawatankuasa khas hal-ehwal pekerjaan negara yang melibatkan anak muda.

- Menyediakan insentif kepada anak tempatan yang terlibat dengan sektor pekerjaan 3D "dirty, difficult and dangerous" (kotor, sukar dan bahaya) termasuk menyediakan latihan yang sewajarnya.

- Bagi menggalakkan anak muda menyertai gig ekonomi sebagai gigger, Akta Pekerja Gig perlu diperkenalkan segera.

PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2021


DAYA KETIGA: KEUSAHAWANAN WIBAWA

- Penyediaan insentif kepada anak muda yang terlibat dengan sektor pertanian, agro-pelancongan dan pemain industri dalam talian (online business).

- Mempermudahkan proses pinjaman kredit kepada usahawan baharu dengan melonggarkan syarat-syarat pinjaman.

- Mengurangkan birokrasi dalam pemberian pinjaman kepada anak muda dan usahawan baharu.

DAYA KEEMPAT: INTEGRASI PENDIDIKAN

- Melahirkan lebih ramai huffaz profesional (arkitek-huffaz, peguam- huffaz), UMNO pernah mempelopori hasrat melahirkan 125,000 huffaz profesional. Hasrat ini patut diteruskan.

- Memperkasakan roh dan jasad institusi-institusi pendidikan Islam seperti baik pulih prasarana maahad tahfiz, sekolah agama rakyat dan integrasikan manhaj pengajaran dan pembelajaran

DAYA KELIMA: REFORM AGENDA RAKYAT

- Pemisahan kuasa antara Peguam Negara dan Pendakwaraya Negara, untuk mengelak berlakunya penyalahgunaan kuasa dan berlakunya pendakwaan terpilih yang menjurus kepada mengaibkan dan membunuh karakter seteru politik.

- Undang-undang berkaitan Anti Lompat Parti dalam kalangan wakil rakyat yang dipilih. Kestabilan negara terjejas dengan tindakan lompat-melompat, terhakisnya prinsip dan wala’ parti. Rakyat menjadi mangsa akibat kerakusan ahli politik yang pentingkan diri berbanding rakyat.

- Undang-undang Pendanaan Parti Politik. Tiba masanya rakyat difahamkan dengan pendanaan parti politik. Kenapa pendanaan politik wujud. Kekeliruan rakyat dalam soal ini telah diambil peluang oleh seteru politik membunuh karier politik lawan.

- Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kes-kes yang berkait dengan kepentingan rakyat seperti kes arwah Adib, Tabung Haji dan yang paling penting siasatan terhadap pendedahan bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas dalam bukunya.