KUALA LUMPUR: Inisiatif Payung Rahmah yang diperkenalkan tidak akan menjejaskan pasaran ekonomi terbuka dalam negara sehingga menyebabkan ada yang terpaksa gulung tikar.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, realitinya, pengguna di Malaysia akan tetap berbelanja mengikut kemampuan dan keinginan masing-masing sama ada secara 'rahmah' atau bertaraf 'lima bintang'.

“Ekonominya begini, setiap segmen masyarakat ada pasaran dan kedainya. Tetapi pasaran itu kita rahmahkan, tidak ada paksaan.

"Sambut hari lahir di hotel lima bintang, ada pasaran. Masing-masing ada kongsi dalam pasaran, tanpa jejaskan yang lain.

“Saya tidak terusik dengan sentuhan bahawa, apabila buat rahmah, menyebabkan orang lain akan gulung tikar. Tidak akan berlaku.

"Kerana, masing-masing ada pendapatan belanja hangus yang sudah dikira untuk keluarga,” katanya dalam program Dialog Poket Rakyat terbitan Astro AWANI.

Payung Rahmah seimbangkan kuasa beli, wujudkan lebih banyak pilihan - Salahuddin

Salahuddin menjelaskan, konsep rahmah yang diperkenalkan adalah untuk memberi nilai tambah kepada perbelanjaan isi rumah.

Inisiatif itu, katanya, diharap bukan sahaja dapat meringankan beban kewangan, malah mampu memberi peluang kepada keluarga terlibat mendapatkan produk dan perkhidmatan lain untuk keselesaan.

“Dengan konsep rahmah, dulu RM500 bajet raya dia boleh beli dua helai (persalinan raya), sekarang boleh beli empat atau lima helai. Ini nilai tambah yang boleh kita kongsi dengan inisiatif Payung Rahmah itu,” jelasnya lagi.

Salahuddin berbangga usaha kerajaan menangani kos sara hidup rakyat mendapat sambutan pelbagai pihak dan diterima baik.

Namun, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) katanya, tidak angkuh untuk mengakui bahawa apa yang dilaksanakan belum menyelesaikan masalah kos sara hidup yang dibangkitkan.

Pun begitu, sekurang-kurangnya usaha kerajaan yang telah dilaksanakan berjaya meringankan beban kewangan yang ditanggung oleh rakyat terbawah.

Kerajaan akan ambil pendekatan progresif subsidi bersasar

BACA: #SuaraMalaysia: 69 peratus sedia terima pelaksanaan subsidi bersasar

Sementara itu, ditanya mengenai bentuk pelaksanaan Pasar Raya Rahmah, beliau berkata ia tidak sama dengan model yang dijalankan oleh pentadbiran terdahulu.

“Kedai 1Malaysia ialah kerajaan yang mewujudkan dan membangunkan kedai itu. Tujuannya bagus tapi gagal.

“Ini yang dibezakan. Pasar Raya Rahmah ini, kerajaan hanya menjadi mediator. Yang memainkan peranan ialah hypermarket. Kerajaan tidak terlibat, hanya sekadar memudahcara.” katanya lagi.

Dialog Poket Rakyat: Poket raya, jangan sampai 'kering'