AYER KEROH: Seorang pekerja ladang sawit mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Ayer Keroh Melaka hari ini atas empat tuduhan merogol dan melakukan amang seksual terhadap anak kandungnya, Januari lalu.
 
Tertuduh yang berusia 41 tahun membuat pengakuan itu sejurus pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Elesabet Paya Wan.
 
Elesabet bagaimanapun menetapkan 27 April depan sebagai tarikh hukuman dan fakta kes serta tidak membenarkan jaminan ke atas tertuduh bagi mengelakkan gangguan ke atas saksi dan mangsa.
 

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh didakwa merogol dan melakukan amang seksual sebanyak dua kali ke atas anak kandung perempuannya berusia 15 tahun.
 
Perbuatan itu dilakukan di kebun kelapa sawit di sebuah kampung di Sungai Rambai, Melaka pada 18 Oktober 2021 dan 20 Januari lalu.
 
Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 376B (1) Kanun Keseksaan.
 
Sabit kesalahan boleh di penjara 30 tahun, dan sebatan.
 
Tertuduh turut mengaku salah melakukan amang seksual sebanyak dua kali terhadap anak sulung daripada empat beradik itu di tempat, masa dan tarikh sama.
 
Atas kesalahan itu, tertuduh didakwa di bawah Seksyen 14 (a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 dibaca bersama Seksyen 16 (1) akta yang sama.
 
Sabit kesalahan boleh dihukum sehingga 20 tahun dan sebat.
 
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Intan Lyiana Zainal Abidin, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.