Faktor gaji rendah bagi pekerjaan yang kurang digemari belia dijangka berterusan kerana industri berkenaan tidak mampu menawarkan nilai yang terlalu tinggi bagi pekerjaan berkenaan.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata beliau percaya industri-industri seperti pembinaan dan perladangan belum dapat menawarkan gaji yang terlalu tinggi sekarang ini.

"Buat masa ini, saya percaya industri-industri berkenaan belum dapat menawarkan gaji yang terlalu tinggi.

"Realitinya, sesetengah sektor masih perlu bergantung kepada pekerja asing," kata Khairy.

Beliau yang ditemui selepas merasmikan aplikasi 'Fitness in my Pocket' di Bangsar pagi ini mengulas mengenai isu pekerjaan '3D' iaitu dirty, difficult & dangerous (kotor, sukar dan bahaya) yang kini menimbulkan banyak perdebatan tentang sama ada mahu atau boleh diisi oleh tenaga tempatan.

BACA: Anak muda tidak minat kerja kotor, sukar & bahaya? Netizen berbelah bahagi

Dalam perkembangan berkaitan, terdapat pandangan yang menyatakan bahawa majikan lebih berminat menggaji pekerja asing dengan alasan tertentu, sekali gus menafikan hak penduduk tempatan untuk mendapatkan pekerjaan.

Pekerjaan sedemikian bukan tidak mahu direbut oleh warga tempatan, tetapi ia telah dipenuhi oleh warga asing kerana dipilih oleh fgolongan majikan atas alasan-alasan tertentu.

BACA: Golongan muda minat kerja '3D', namun tiada peluang

Pada Ahad lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mencabar belia dan anak muda Malaysia untuk bekerja dalam sektor '3D' jika mereka menolak kemasukan pekerja asing ke negara ini.

Tegasnya, jika perkara itu mampu dilakukan, Malaysia tidak perlu lagi bergantung kepada pekerja asing termasuk warga Bangladesh.

BACA: Ahmad Zahid cabar anak muda Malaysia kerja 3D jika tolak kemasukan pekerja asing