Setiap aktiviti pembangunan khususnya di tanah tinggi perlu ada garis panduan yang jelas yang harus dipatuhi oleh semua pemaju pertanian tegas Pakar Geologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Dr. Tajul Anuar Jamaluddin.

Tajul mencadangkan sekiranya garis panduan gagal dipatuhi, pihak penguatkuasaan boleh menggunakan khidmat jabatan yang berkaitan dalam membimbing petani dan pekebun agar kelestarian pembangunan tanah tinggi terjamin.

“Sekiranya pekebun atau pemaju pertanian gagal mengikut garis penduan yang ditetapkan, pihak penguatkuasa boleh menggunakan khidmat Jabatan Hutan atau Jabatan Alam Sekitar jika berlaku penerokaan hutan atau aktiviti pertanian haram yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada udara atau air (sungai)” katanya lagi.



Sementara itu wakil penguatkuasa tempatan, Datuk Ahmad Daud selaku Pegawai Daerah Cameron Highlands tidak menafikan terdapat halangan dari penduduk yang menyebabkan tindakan ke atas aktiviti pertanian haram gagal diambil.

“Pernah satu ketika, pihak penguatkuasa mahu mengambil tindakan kepada pemaju yang membuka penempatan haram atau kerja pertanian haram di Lembah Bertam namun mendapat tentangan hebat dari penduduk” lapornya ketika dihubungi.

Menurut Ahmad lagi usaha itu gagal untuk dilakukan sehinggalah berlakunya peristiwa tanah runtuh baru-baru ini.




Aktiviti pertanian sepanjang sungai Lembah Bertam dipercayai telah dijalankan sejak 30 tahun lalu.

Tajul juga menyeru agar penduduk tempatan mengambil iktibar ke atas kejadian tanah runtuh yang berlaku baru-baru ini yang berpunca dari kerja-kerja pertanian yang dilakukan secara sesuka hati sehingga ada kalanya menceroboh kawasan rizab sungai.

Pandangan disuarakan semasa menjadi tetamu dalam Buletin Awani 7:45 yang membincangkan topik Pembangunan Mapan dan Alam Sekitar Elak Bencana.