KUALA LUMPUR: Akibat mencuri barang kemas dan mengugut majikannya menggunakan pisau, seorang pembantu rumah warga Indonesia dijatuhi hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 oleh Mahkamah Majistret Selayang pada Rabu.

Majistret Nik Fadli Nik Azlan menjatuhkan hukuman itu terhadap Supriani, 41, selepas dia mengaku bersalah mencuri gelang tangan dan cincin emas bernilai RM3,000 milik Mohd Izzuddin Makhtar, 32, di sebuah rumah di Jalan Halamanda, Gombak, dekat sini, pada 10 malam, 25 Jun lepas.

Pertuduhan ke atas tertuduh adalah mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda.

Wanita itu juga mengaku bersalah menakutkan Mohd Izzuddin dengan mengacukan pisau ke arah mangsa pada tempat, waktu dan tarikh sama dan didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Bagi kesalahan mencuri, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 manakala bagi kesalahan mengugut, tertuduh dihukum penjara empat bulan.

Mahkamah memerintahkan hukuman penjara itu berjalan serentak bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 26 Jun lepas dan penjara tiga bulan sekiranya dia gagal membayar denda.

Timbalan Pendakwa Raya Khairunnisak Hassni memohon hukuman setimpal berbentuk pengajaran mengambil kira tindakan tertuduh mengacukan pisau menyebabkan mangsa berasa takut selain mangsa turut mengalami kerugian.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu hukuman ringan atas alasan dia telah insaf dan ingin segera pulang ke Indonesia.

Mengikut fakta kes, pada hari kejadian, mangsa telah bertanya kepada tertuduh mengenai kehilangan gelang dan cincin emas miliknya yang ditemui dalam beg pakaian tertuduh, namun pembantu rumah itu yang tidak mengaku mencuri barang tersebut secara tiba-tiba telah mengambil pisau di dapur dan mengacunya ke arah mangsa.

-- BERNAMA