Pemberi pinjaman wang berlesen di negara ini diingatkan supaya tidak mengiklankan syarikat masing-masing atau berdepan tindakan tegas termasuk dibatalkan lesen operasi.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) Tan Sri Noh Omar berkata syarikat pemberi pinjaman wang berlesen tertakluk kepada peraturan di bawah Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 (Pindaan) 2011 (Akta 400).

"Saya dimaklumkan akhir-akhir ini ada peminjam wang berlesen yang iklankan syarikat mereka seperti menampal iklan di pokok-pokok atau di tiang lampu tepi jalan.

"Pemberi pinjaman wang berlesen tidak dibenarkan mengiklan syarikat masing-masing, justeru saya nak ingatkan mereka kalau langgar peraturan kementerian akan ambil tindakan tegas mengikut akta berkenaan," katanya dalam sidang media selepas menghadiri Rumah Terbuka Aidilftri anjuran Badan Amal dan Kasih Negeri Selangor (Kasih) di sini pada Isnin.

Turut hadir isteri beliau yang juga Yang Dipertua Kasih, Puan Sri Prof Aishah Salleh.

Noh dalam pada itu turut mengingatkan syarikat peminjam wang berlesen supaya tidak menjalankan kegiatan ala 'along' seperti mengenakan faedah yang tinggi.

"Dalam syarat pemberian lesen, terdapat ketetapan peratusan kadar faedah yang boleh dikenakan kepada peminjam dan kita tidak mahu pemberi pinjam wang berlesen mengambil kesempatan menekan peminjam dengan mengenakan bayaran sama seperti meminjam kepada along," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai perkara tersebut supaya menghubungi Bahagian Pemberi Pinjam Wang dan Pemegang Pajak Gadai KPKT, bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil.

Tambah Noh, setiap tahun kementerian mengeluarkan kira-kira 60 lesen kepada syarikat pemberi pinjaman wang berlesen dan tahun ini sahaja kira-kira 46 lesen dikeluarkan.

"Kita juga ingin meminta kerjasama daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) selain mengambil langkah menurunkan iklan-iklan peminjam berlesen yang ditampal secara haram, mereka juga diminta membuat laporan kepada kementerian," katanya.