KUALA LUMPUR: Para pemimpin negeri pada Sabtu mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut Aidiladha kepada seluruh umat Islam di negara ini yang meraikannya hari ini.

Di MELAKA Ketua Menteri Datuk Seri Sulaiman Md Ali dalam perutusan Aidiladhanya berkata kisah dan sejarah pengorbanan agung Nabi Ibrahim A.S dan anakandanya Nabi Ismail A.S menjadi iktibar yang perlu sentiasa dihayati seluruh umat Islam dalam menghadapi cabaran kehidupan seharian

"Saya yakin, dengan menghayati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S, ia akan melahirkan rasa tawaduk dan ketaatan dalam melaksanakan perintah Allah," katanya dalam satu rakaman video yang dipaparkan menerusi Facebook rasminya.

Di PAHANG, Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dalam kenyataan yang dimuat naik di laman Facebooknya mengajak umat Islam untuk berbuat kebajikan dan menghidupkan malam Aidiladha dengan ibadah selain turut mendoakan kesejahteraan jemaah haji di Mekah.

Di TERENGGANU, Menteri Besar Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar menyifatkan mereka yang terpilih menjadi duyufurrahman (tetamu Allah) sebagai sangat bertuah kerana dikurniakan rezeki untuk melaksanakan Rukun Islam Kelima itu.

"Dengan rendah hati, saya mohon (jemaah haji) untuk selitkan juga doa buat kesejahteraan negara kita," katanya dalam Perutusan Aidiladha di sini, semalam.

Di SELANGOR, Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari menerusi ciapan di Twitter rasminya @AmirudinShari mengucapkan selamat menyambut Aidiladha kepada seluruh muslimin dan muslimat.

"Aidiladha tahun ini sungguh bermakna dengan pelaksanaan ibadah haji dan korban yang cukup meriah. Semoga kita mengambil iktibar dari kisah pengorbanan Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S," katanya.

Di NEGERI SEMBILAN, Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun mendoakan keselamatan orang ramai yang pulang ke kampung halaman masing-masing bagi menyambut Aidiladha.

"Selamat Hari Raya Aidiladha diucapkan buat semua muslimin dan muslimat di seluruh Negeri Sembilan. Sambutan Aidiladha pada tahun ini sudah pastinya lebih meriah berbanding tahun sebelum ini terutamanya sejak pandemik COVID-19 melanda," katanya menerusi catatan di laman Facebooknya pada Sabtu.

-- BERNAMA