KUALA LUMPUR: Peminjam yang memerlukan bantuan kewangan perlu menghubungi bank melalui saluran rasmi bank masing-masing secepat mungkin bagi membincangkan pilihan pembayaran balik kewangan yang sesuai dengan keadaan kewangan mereka, kata Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM).

Ahli bank ABM berkata, pihaknya sentiasa bersedia untuk membantu peminjam perniagaan kecil yang menghadapi kesukaran untuk membayar balik hutang mereka disebabkan peningkatan kos pinjaman baru-baru ini berikutan kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR).

"ABM dan ahli-ahli banknya mengambil maklum bahawa ansuran bayaran balik bulanan bagi pinjaman dengan kadar faedah terapung akan meningkat berikutan kenaikan OPR baru-baru ini," kata ABM dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi membantu pelanggan yang memerlukan, persatuan itu berkata bank-bank akan terus menawarkan bantuan melalui perkhidmatan seperti penjadualan semula pembayaran balik pinjaman dan penstrukturan semula pinjaman.

"Pelanggan diingatkan supaya berhati-hati dengan penyamaran dalam talian (scammer) dan hanya memohon bantuan kewangan melalui saluran bank rasmi

"Pelanggan bank juga dinasihatkan supaya tidak berurusan dengan mana-mana pihak ketiga yang mendakwa sebagai ejen/wakil bank mengenai perkara berkaitan bantuan pembayaran balik, kerana bank tidak melantik atau melibatkan pihak ketiga atau ejen bagi tujuan ini," tambah ABM.

-- BERNAMA