KUCHING: Hari kelima pencarian jasad Eric Chang Wei Jie, 4, di jeti Kampung Muara Tebas turut mendapat bantuan penduduk kampung berkenaan.

Rajeli Nusi, 26, menawarkan dirinya secara sukarela membantu pasukan keselamatan mencari mangsa di kawasan pesisir sekitar satu hingga 1.5 kilometer dari arah kampung.

Kearifan dalam selok belok kawasan hutan, dan jalan pintas ke lokasi  pencarian katanya mungkin boleh membantu memudahkan operasi mencari dan menyelamat (SAR).

“Saya rasa saya boleh bantu anggota keselamatan tunjukkan jalan ke kawasan-kawasan pencarian yang telah ditetapkan, namun saya akan terlibat cuma ketika keadaan air surut, pencarian kami di kawasan darat sahaja.

“Saya boleh guna kearifan saya selok belok jalan ini untuk menggunakan jalan pintas buat anggota keselamatan,” katanya kepada Astro Awani semasa ditemui di Pos Operasi Muara Tebas pada Khamis.

Tambah Rajeli, walaupun sibuk bekerja, dia akan cuba untuk bekerjasama dengan anggota keselamatan yang bertugas terutama memberitahu cabaran yang mungkin dilalui anggota semasa masuk ke kawasan pencarian.

Walaupun sudah biasa dengan persekitaran kampung, dia juga perlu peka akan keselamatannya di lokasi pencarian yang agak mencabar dan juga bergantung kepada keadaan cuaca.

“Memang agak mencabar, kerana kawasan pesisir ini adalah kawasan yang berbukit, berbatu tajam dan licin selain laluannya yang bersimpang siur menyukarkan pergerakan.

“Kami penduduk kampung sudah terbiasa dengan laluan seperti ini, disinilah kami mencari sumber rezeki seperti mencari ketam, maka pihak keselamatan khasnya bomba ada meminta tolong untuk kita sama-sama bekerjasama, setajat ini boleh katakan kita dah pergi ke kawasan oencarian yang agak luas daripada semalam,” katanya.

Hari kelima operasi SAR di sekitar kawasan darat dan perairan di Kampung Muara Tebas hari ini melibatkan lebih 30 anggota keselamatan daripada pihak Polis, Bomba, Maritim Malaysia, termasuk pasukan unit dron dan pasukan anjing pengesan K9.

Operasi SAR di Pusat Operasi Muara Tebas bermula seawal jam 7:00 pagi sejak 13 Mac lalu dan akan ditangguhkan pada jam 6:00 petang bergantung kepada keadaan cuaca.