KUALA LUMPUR: CTOS Data Systems Sdn. Bhd. (CDS) telah memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berkait isu penarafan kredit yang tidak tepat.

Rayuan itu difailkan anak syarikat CTOS Digital Bhd pada 8 Mac lalu, sehari selepas keputusan dibuat oleh Hakim Datuk Akhtar Tahir memihak kepada plaintif, Suriati Mohd Yusof, lapor Bernama.

Berikut penjelasan CTOS Digital Bhd berkait tanggungjawab serta produk dan perkhidmatan yang ditawarkan syarikat itu.

1. CDS dibenarkan melakukan Penarafan Kredit. Ia adalah produk yang diluluskan oleh Pendaftar Agensi Pelaporan Kredit, di bawah Kementerian Kewangan.

a. Semua produk dan penyelesaian CDS diluluskan oleh pengawal selia (Pejabat Pendaftar) sebelum ia memasuki pasaran.

b. Pemarkahan kredit adalah amalan standard dalam industri dan ditawarkan oleh sebahagian besar Agensi Pelaporan Kredit (CRA) di seluruh dunia, tidak terkecuali Malaysia. Ia memainkan peranan penting dalam menilai risiko kredit.

2. CDS berada dalam industri yang sangat dikawal selia dan telah beroperasi dan bekerja rapat di bawah penyeliaan beberapa pihak berkuasa kawal selia.

a. Pihak berkuasa kawal selia mengaudit CDS setiap tahun dan lesen CDS diperbaharui setiap tahun.

b. CDS kekal komited untuk menegakkan piawaian integriti dan pematuhan tertinggi dalam semua aspek operasi termasuk produk dan perkhidmatan.

c. Celik kewangan dan risiko kredit adalah keutamaan bagi CDS; dan CDS sentiasa berinteraksi dengan pengguna untuk membantu mereka memahami profil kredit mereka dengan lebih baik. Selama bertahun-tahun, CDS telah bekerjasama dengan pengawal selia mengenai program celik kewangan menggunakan skor kredit CTOS.
 
3. Kewujudan prosiding undang-undang adalah sebahagian daripada perjalanan biasa industri CRA.

a. Pada masa lalu, terdapat saman yang difailkan terhadap CDS berhubung dakwaan salah lapor berkenaan maklumat kredit yang berkaitan dengan subjek carian.

b. Sejak penguatkuasaan penuh Akta CRA pada tahun 2010, yang digubal untuk melindungi pengguna, CDS mempunyai 12 kes serupa dan telah berjaya menentangnya.

c. CDS mempunyai prosedur aduan/
mekanisme pembetulan pelanggan yang sangat jelas yang dipatuhi dengan ketat sebagai CRA terkawal.

d. CDS kekal komited untuk menegakkan piawaian integriti dan pematuhan tertinggi dalam semua aspek operasi termasuk produk dan perkhidmatan.
 
4. CDS telah mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan kerana berdasarkan nasihat undang-undang, CDS percaya terdapat alasan kukuh untuk rayuan.