Berikut adalah kenyataan media berhubung pengambilalihan aktiviti komersial Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP):

Dimaklumkan bahawa keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri pada 28 Mei 2014 telah memutuskan tempoh konsesi penswastaan Dewan Bahasa dan Pustaka dengan Dawama Sdn Bhd tidak dilanjutkan.

Perjanjian Konsesi ini tamat tempoh kuat kuasanya pada 31 Ogos 2014. Selepas dari tarikh yang berkenaan, pihak Dawama tidak lagi mempunyai apa-apa hak atau obligasi lanjut yang berbangkit daripada Perjanjian Konsesi yang berkenaan.

Bermula dari 1 September 2014, semua aktiviti reka bentuk, atur huruf, pencetakan, pengedaran dan pemasaran bahan-bahan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka akan dilaksanakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka selaras dengan keperluan dan kehendak Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1959 (Disemak – 1978) [Akta 2013] dan berdasarkan peraturan-peraturan Kerajaan yang berkuat kuasa ke atasnya. Aktiviti reka bentuk.

Atur huruf, pencetakan, pengedaran dan pemasaran bahan-bahan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka akan dilaksanakan melalui kaedah penyumberan luar mengikut tatacara perolehan yang ditetapkan.

Sehubungan dengan itu, diharapkan keputusan kerajaan ini dapat mengembalikan semula keyakinan karyawan dan masyarakat terhadap keupayaan dan kewibawaan Dewan Bahasa dan Pustaka dalam menerbitkan dan memasarkan buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Dengan cara ini juga, Dewan Bahasa dan Pustaka akan memulihkan imej dan nama baiknya sebagai sebuah badan Kerajaan yang unggul dalam bidang penerbitan.

Selepas 31 Ogos 2014, peranan Dewan Bahasa dan Pustaka adalah untuk:

Melonjakkan kembali terbitan buku-buku Dewan Bahasa dan Pustaka dalam pelbagai bidang ilmu dan untuk pelbagai kumpulan sasaran melalui penerbitan judul berpakej melalui Panel Pakar Bidang. Dewan Bahasa dan Pustaka berhasrat meningkatkan semula jumlah penerbitan buku daripada purata 350 judul setahun kepada 500 judul buku. Jumlah ini akan meningkat dari tahun ke tahun pada kadar 20 peratus setahun. Dijangka dalam tempoh lima tahun, penerbitan buku akan meningkat sebanyak 1244 judul.

Mempercepatkan penerbitan 11 majalah Dewan Bahasa dan Pustaka dan meningkatkan jumlah pengedarannya bagi majalah seperti Dewan Masyarakat, Dewan Pelajar dan Dewan Siswa, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Ekonomi, Dewan Kosmik, Dewan Bahasa, Pelita Bahasa, Tunas Cipta dan Dewan Tamadum Islam.

Meningkatkan kecekapan pengurusan penerbitan Buku Teks Sekolah melalui kawalan mutu, penjimatan kos dan menepati masa pencetakan dan pengedaran. Ketepatan masa perlu dipatuhi bagi memastikan kepentingan pendidikan murid tidak terjejas dan buku berada di sekolah pada awal sesi persekolahan bermula.

Persediaan Dewan Bahasa dan Pustaka:

Bagi memastikan kerja-kerja melalui penyumberan luar dilaksanakan dengan baik, Dewan Bahasa dan Pustaka telah mengenal pasti sebanyak 122 syarikat penerbit dan syarikat percentakan yang telah dikategorikan mengikut keupayaan dan kemahiran.

Syarikat pracetak 23
Syarikat percetakan 46
Syarikat pracetak dan percetakan 53

Sebanyak 26 syarikat pengedar turut dikenal pasti bagi menangani kerja-kerja pengedaran dan pemasaran buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. -- The Daily Seni Team