ALOR SETAR: Seorang pengarah syarikat pembekal tenaga kerja mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Alor Setar, hari ini atas enam pertuduhan mengemukakan dokumen palsu kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) bagi menuntut insentif di bawah Program Penjana Kerjaya 2.0 melibatkan nilai keseluruhan RM231,340.

Mohd Yuzri Azhan Md Yusoff, 38, selaku pemilik syarikat Azhken Smart Global membuat pengakuan itu sebaik pertuduhan dibacakan terhadapnya di depan Hakim, Rohatul Akmar Abdullah.

Mengikut kertas pertuduhan pertama hingga keenam, tertuduh sebagai didakwa telah memberikan suatu dokumen iaitu Borang Pengesahan Pekerja Program Insentif Pengambilan Pekerja kepada pegawai perkhidmatan pekerjaan Perkeso Kedah, melalui seorang wanita.

Tindakan itu didakwa dilakukan dengan niat hendak memperdayakan prinsipal pegawai tersebut iaitu Perkeso, sedangkan tertuduh mempunyai sebab untuk mempercayai dokumen dikemukakan itu mengandungi butir matan palsu.

Keenam-enam pertuduhan itu menyebut, senarai 13 pekerja yang dinyatakan dalam Borang Pengesahan Pekerja Program Insentif Pengambilan Pekerja dikemukakan tersebut, bukanlah pekerja Azhken Smart Global.

Kesemua kesalahan itu didakwa dilakukan pada 4 Mei 2021, 25 Jun 2021, 4 Jun 2021, 5 Ogos 2021, 10 Ogos 2021 dan 21 Ogos 2021 di Pejabat Perkeso, Jalan Teluk Wan Jah, Kota Setar.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24(2) Akta sama, yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai butir matan palsu, jika butir matan palsu itu dapat dinilai atau RM10,000, mengikut mana lebih tinggi.

Semua pertuduhan dikendalikan Pegawai Pendakwa SPRM, Salizawaty Abd. Samad manakal tertuduh diwakili peguam, Nur Aida Md. Zainuddin.

Sementara itu bagi enam pertuduhan pilihan dihadapinya, tertuduh melalui wanita sama, didakwa dengan curangnya menggunakan suatu dokumen sebagai tulen iaitu Borang Pengesahan Pekerja Program Insentif Pengambilan Pekerja atas nama syarikatnya, bagi menuntut insentif sama.

Menerusi keenam-enam pertuduhan pilihan itu, tertuduh didakwa mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa dokumen itu adalah palsu.

Sehubungan itu, dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 465 akta sama, yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

Semua kesalahan itu didakwa dilakukan pada tarikh dan lokasi sama, melibatkan jumlah tuntutan sama.

Pihak pendakwaan pada awalnya mencadangkan agar tertuduh dibenarkan diikat jamin pada kadar RM60,000 untuk semua pertuduhan dihadapi namun peguam bela tertuduh yang bangkit selepas itu, menyifatkan jumlah itu terlalu tinggi dan memohon agar mahkamah menetapkan kadar lebih rendah memandangkan akaun tertuduh turut dibekukan SPRM.

Mahkamah kemudiannya membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM18,000 untuk semua pertuduhan dihadapi, dengan dia turut diarah untuk melapor diri di Pejabat SPRM Perlis sebulan sekali

Hakim kemudiannya menetapkan 19 November depan sebagai tarikh serahan dokumen.