KUANTAN: Seorang pengarah urusan syarikat mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas empat pertuduhan mengemukakan tuntutan palsu untuk insentif Program Penjana Kerjaya 2.0 daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) berjumlah RM59,560, dua tahun lepas.

M.Sentil Kumar, 38, didakwa menyerahkan borang pengesahan pengambilan pekerja bagi menuntut insentif program berkenaan berjumlah antara RM8,800 dan RM26,660 bagi 14 individu yang bukan pekerja syarikat SP Agro Industry Sdn Bhd.

Dia dituduh melakukan perbuatan itu di Wisma Perkeso di sini, pada 24 Jun 2021 mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24(2) akta sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai butiran palsu atau RM10,000 mengikut mana-mana nilai lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Tertuduh juga mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan pilihan menggunakan dokumen palsu sebagai tulen mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan serta boleh dihukum mengikut Seksyen 465 kanun sama yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun, atau denda atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Pendakwa Raya SPRM Rifah Izzati Abdul Mutalif mencadangkan jaminan RM30,000 dengan syarat tambahan tertuduh perlu melapor diri setiap bulan di pejabat SPRM dan menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Peguam Vijaya Sandran yang mewakili Sentil Kumar memohon jaminan minimum sebanyak RM10,000 kerana anak guamnya menyara bapa yang uzur selain memberikan kerjasama yang baik sepanjang siasatan.

Hakim Datuk Ahmad Zamzani Mohd Zain membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM30,000 dengan seorang penjamin serta membenarkan kesemua syarat tambahan dan 23 Nov ditetapkan untuk sebutan kes bagi serahan dokumen.

-- BERNAMA