IPOH: Seorang pengarah syarikat mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menggunakan barang kawalan iaitu diesel lebih 19,000 liter tanpa permit, awal tahun ini.

Datuk Loke Mei Chan, 54, didakwa melanggar Peraturan 18 (1) Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974 iaitu menggunakan barang kawalan diesel sebanyak 19,546 liter tanpa permit dalam menjalankan perniagaan K2 Bitumen Sdn Bhd.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di K2 Bitumen Sdn Bhd, Taman Perindustrian Tungzen, Kampung Kepayang di Batu Gajah kira-kira 10.55 pagi, 13 Jan lepas.

Loke didakwa melakukan kesalahan di bawah Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974 dibaca bersama Seksyen 22 (4) Akta Kawalan Bekalan 1974 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 22 (2) Akta yang sama.

Dia berdepan hukuman denda maksimum RM1 juta atau penjara tidak melebihi tiga tahun, atau kedua-duanya, dan untuk kesalahan kali kedua atau kesalahan berulang denda maksimum RM3 juta atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, syarikatnya turut didakwa melakukan kesalahan sama di lokasi dan masa yang sama di bawah Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 22 (2) Akta Kawalan Bekalan 1961.

Loke yang mewakili syarikat itu mengaku tidak bersalah sejurus pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Ainul Shahrin Mohamad.

Syarikat itu berdepan hukuman denda maksimum RM2 juta dan kesalahan kali kedua atau kesalahan berulang denda maksimum RM5 juta.

Timbalan Pendakwa Raya Bahagian Undang-Undang Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Syazwani Zawawi menawarkan jaminan RM30,000 dengan seorang penjamin terhadap Loke atas alasan kemungkinan status pengarah itu boleh ditukar, selain kes itu membabitkan Ops Tiris berkaitan barang kawalan.

Bagaimanapun peguam Muhammad Iman Johar yang mewakili Loke dan syarikat itu berkata tiada keperluan mengenakan sebarang jaminan terhadap anak guamnya.

Mahkamah memutuskan tiada keperluan untuk jaminan dan menetapkan 22 Sept untuk sebutan semula kes.

-- BERNAMA