BUTTERWORTH: Pengarah Yayasan Kemajuan India Wilayah Persekutuan didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth atas 11 pertuduhan salah guna wang berjumlah RM86,000 pada 25 dan 26 Ogos tahun lepas.

Tertuduh, Govindarajoo R. Muniandy, 65, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan hakim Zulhazmi Abdullah.

Mengikut pertuduhan, tertuduh sebagai Pengarah Yayasan Kemajuan India Wilayah Persekutuan telah secara curang menyalahgunakan harta iaitu wang berjumlah RM 86,000 kepunyaan yayasan tersebut.

Semua kesalahan tersebut dilakukan di Maybank Berhad, Taman Inderawasih, Jalan Chain Ferry, Perai pada 25 dan 26 Ogos tahun lepas.

Bagi kesalahan itu dia didakwa mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebat dan denda jika sabit kesalahan.

Selain itu, tertuduh juga didakwa atas 11 pertuduhan pilihan bagi kesalahan sama iaitu jumlah, tarikh kejadian serta lokasi yang sama mengikut Seksyen 406 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara 10 tahun dan sebat serta denda, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwaraya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd Afif Ali manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Terdahulu, semasa prosiding pihak pendakwaan menawarkan jaminan RM50,000 dengan syarat tambahan melapor diri di pejabat SPRM sebulan sekali serta pasport diserahkan kepada SPRM.

Bapa kepada tiga orang anak itu memohon jaminan ke atasnya dikurangkan atas alasan hanya bekerja sebagai perunding serta tidak mempunyai pendapatan tetap selain perlu menanggung tiga anaknya yang masih bersekolah termasuk dua yang sedang melanjutkan pelajaran di universiti.

Govindarajoo turut memaklumkan bahawa dia tanpa ingkar sentiasa memberi kerjasama sepenuhnya terhadap SPRM berhubung kes ini.

Hakim kemudian menetapkan tertuduh diikat jamin RM20, 000 dengan seorang penjamin dan perlu melapor diri ke Pejabat SPRM sebulan sekali serta pasport diserahkan kepada SPRM sehingga kes selesai.

Kes disebut semula 1 September depan untuk lantikan peguam.