SHAH ALAM: Pengasas Perkhidmatan Premium Big Blue Taxi, Datuk Shamsubahrin Ismail hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tiga pertuduhan meminta dan menerima suapan sebagai dorongan bagi menyelesaikan satu kes di Mahkamah Rayuan Putrajaya.

Tertuduh yang berumur 55 tahun membuat pengakuan itu, selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim Rozilah Salleh sebentar tadi.

Bagi pertuduhan pertama, Shamsubahrin didakwa telah meminta RM15,000 daripada Azizan pada 3 Mac 2021 di Jalan Perindustrian Suntracks, Bandar Baru Bangi.

Manakala untuk pertuduhan kedua, tertuduh didakwa telah meminta RM35,000 pada 7 Mac 2021 di Hill Park, Bandar Teknologi Kajang Semenyih  dan untuk pertuduhan ketiga, dia dituduh menerima  RM35,000 pada 10 Mac 2021 di Seksyen U8, Bukit Jelutong, Shah Alam daripada individu yang sama.

BACA: Shamsubahrin mengaku tidak bersalah terima suapan RM10,000

[TERKINI] Rasuah | Pengasas syarikat teksi bergelar Datuk mengaku tidak salah

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi 20 tahun dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan yang menjadi hal perkara kesalahan itu jika suapan itu dapat dinilai atau berbentuk wang, atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Ketiga-tiga pendakwaan dikemukakan mengikut Sesyen 16 (a) (A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Fadhli Ab Wahab menawarkan jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan tertuduh perlu melapor diri setiap awal bulan di pejabat SPRM terdekat.

Tertuduh pula diwakili peguam Sharuddin Ali, Muhammad Noor Azfar Noor Azmi dan Zarina Ismail. 

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan jaminan sebanyak RM40,000 dengan seorang penjamin, warganegara Malaysia.

Tertuduh juga perlu melapor diri setiap awal bulan di pejabat SPRM Selangor.

Sebutan semula dan pengurusan kes ditetapkan pada  8 Oktober 2021.

Rozilah sebelum itu telah membatalkan waran tangkap yang dikeluarkan sebelum ini kerana tertuduh telah hadir pada hari ini.

Pada 25 Ogos, Rozilah mengeluarkan waran tangkap terhadap Shamsubahrin apabila gagal menghadirkan diri untuk pertuduhan kes yang dikenakan kepadanya.