KUALA LUMPUR: Seorang pengasuh mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, pada Isnin atas satu pertuduhan menganiaya dan mengabaikan anak jirannya berusia tiga tahun, sehingga menyebabkan kanak-kanak itu lemas, dua minggu lalu.

Siti Aina Nurnisa Mohammad Sa’id, 25, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibaca di hadapan Hakim, Hamidah Mohamed Deril.

Mengikut pertuduhan, wanita itu sebagai seorang yang mempunyai pemeliharaan ke atas seorang kanak-kanak perempuan, didakwa sengaja menganiayai dan mengabaikan mangsa sehingga menyebabkan kematian kanak-kanak itu akibat rendaman.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah unit pangsapuri di Wangsa Maju pada jam 11 hingga 11.20 pagi, 20 September lalu.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM50,000 atau penjara sehingga 20 tahun atau keduanya, jika sabit kesalahan.

Semasa prosiding, Timbalan Pendakwa Raya, Lim Chooi Yi mencadangkan tertuduh diberi ikat jamin sebanyak RM10,000 dengan syarat tambahan, melaporkan diri di balai polis berdekatan sekali setiap bulan.

Bagaimanapun, peguam, Muhammad Irsyad Mohamad Hassan merayu agar anak guamnya diberi ikat jamin pada kadar rendah kerana Siti Aina Nurnisa perlu menjaga tiga anak berusia satu sehingga tujuh tahun.

“Dia juga menyara ibu selain bapanya terlantar akibat kecederaan di kepala,” katanya.

Selepas mendengar permohonan kedua-dua pihak, Hamidah membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 15 November depan untuk sebutan semula kes. - Sinar Harian