Seorang pengurus hotel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas empat pertuduhan memperdagangkan empat wanita warga Thailand bagi maksud eksploitasi seksual, sejak 2014.

Tertuduh, Ling Ong Weng, 34, didakwa memperdagangkan Nutsara Hemman, Nipaporn Sananmueang, Sirikon Maitoklang dan Patcharin Polkan yang berumur antara 23 dan 43 tahun bagi maksud eksploitasi seksual.

Dia didakwa melakukan semua kesalahan itu di Ritz Garden Hotel, Garden Reflexology, Tingkat 1, Lot 5260 dan 5261, Jalan Lumut, Seri Manjung pada 9.35 malam, dari tahun 2014 hingga 20 Jan 2017.

Pertuduhan ke atas Ling dibuat mengikut Seksyen 12 Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007, yang membawa hukuman penjara maksimum 15 tahun serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Hakim Norashima Khalid membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin dan menetapkan sebutan semula kes pada 26 Mei.

Pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Fauzi Md Yusof manakala tertuduh diwakili peguam Kartini Mansor.

Di mahkamah sama, pasangan suami isteri, Lee Wai Keong, 41, dan Ho Siew Hong, 38, mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan memperdagangkan manusia bagi tujuan eksploitasi buruh paksa iaitu menggunakan kekerasan terhadap dua wanita warga Indonesia.

Kedua-dua tertuduh didakwa menggunakan kekerasan terhadap Layam, 32, dan Leonardo Davincie, 28, di Restoran Fancy Mee, No 1, Taman Lekir Baru, Jalan Raja Omar, Sitiawan antara 2 Mei 2015 dan 3 Mac lepas.

Kedua-dua pasangan itu didakwa mengikut Seksyen 13 Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Norashima kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 setiap seorang bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin serta menetapkan 26 Mei untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Fauzi.

-- BERNAMA