Persatuan pengusaha bas sama sekali tidak bersetuju untuk menghentikan perjalanan bas ekspres pada waktu malam kerana mereka berpendapat waktu malam adalah waktu yang paling selesa untuk melakukan perjalanan.

Presiden Persatuan Pengusaha Ekspres Melayu Semenanjung Malaysia, (PEMBAWA), Tajuddin Yunus berkata perjalanan pada waktu malam adalah lebih selesa kerana tiada kesesakan lalu lintas dan cuaca tidak terlalu panas.

"Kebanyakan penumpang juga lebih gemar membuat perjalanan di waktu malam kerana pada kebiasaannya, mereka akan bertolak ke kampung halaman mereka pada malam Jumaat supaya mereka boleh tiba di sana pada pagi Sabtu untuk menghabiskan hujung minggu di sana.

"Tetapi jika mereka bertolak pada pagi Sabtu, mereka hanya boleh menghabiskan masa yang terhad di kampung halaman mereka dan ia tidak berbaloi.

"Selain itu, ia adalah wajib untuk syarikat-syarikat bas untuk menyediakan dua pemandu bagi satu-satu bas. Mereka ditugaskan untuk bergilir memandu bas itu setiap empat jam.

"Mereka juga boleh berhenti berehat di mana-mana kawasan rehat dan mereka lebih suka perjalanan malam kerana ia adalah lebih mudah," katanya kepada Astro AWANI.

Presiden Persatuan Pemandu Bas Semenanjung Malaysia, Saadan Man turut bersetuju bahawa pergerakan bas ekspres pada waktu malam tidak boleh dihentikan.

"Kenapa buat cadangan macam ini? Adakah kerana kemalangan berlaku pada waktu malam? Jadi, sekiranya ia berlaku pada waktu hari, bolehkan kita menghentikan perjalanan bas pada waktu siang? sudah tentu tidak boleh," katanya.

Beliau berkata perjalanan pada waktu malam adalah lebih selesa tidak akan ada banyak kereta di jalan raya dan cuaca yang sejuk.

"Jangan fikir pemandu bas hanya akan letih dan mengantuk pada waktu malam. Sebahagian daripada mereka bekerja siang dan malam, jadi, kadang-kadang, mereka mungkin juga mengantuk pada waktu siang.

"Terdapat faktor-faktor lain yang menyumbang kepada terjadinya kemalangan termasuk muatan bas yang berlebihan dan jalan raya yang tidak elok," kata beliau.

Beliau turut berkata ramai orang memilih untuk melakukan perjalanan mereka ke kampung halaman masing-masing pada malam Jumaat supaya mereka boleh menghabiskan hujung minggu dengan orang yang tersayang.

Sementara itu, penumpang-penumpang yang sering menggunakan bas ekspres untuk perjalanan mereka, memberikan pandangan yang berbeza mengenai isu itu.

Shahira Ariff, 20, berkata dia lebih suka untuk melakukan perjalanan pada waktu pagi kerana ia adalah merbahaya, terutamanya apabila seseorang bersendirian, pada waktu malam.

"Ia adalah lebih selamat pada waktu siang kerana akan ada banyak penumpang yang menaiki bas dan anda sentiasa boleh mendapatkan bantuan daripada orang di sekeliling sekiranya sesuatu berlaku.

"Sekiranya perjalanan adalah pada waktu malam, terdapat risiko pemandu yang tidur dan ia lebih menakutkan kerana terdapat hanya sedikit orang di sekitar pada waktu malam," kata pelajar itu.

T. Tamil Selvi, 30, pula berkata ada kebaikan dan keburukan tentang cadangan membuat perjalanan pada waktu pagi atau malam.

"Sememangnya ia adalah lebih selamat untuk membuat perjalanan pada waktu siang kerana jalan dipenuhi orang dan kecenderungan untuk berlakunya aktiviti jenayah adalah kurang.

"Walau bagaimanapun, perjalanan pada waktu siang akan melambatkan perjalanan anda ke destinasi kerana kesesakan lalu lintas.

"Sekiranya perjalanan dilakukan pada waktu malam, anda akan sampai ke destinasi lebih cepat, tetapi ia lebih merbahaya dan gelap," katanya.

Zainal Abidin Jaffar, 63, berkata beliau lebih suka perjalanan di waktu malam kerana beliau boleh berehat dan tidur semasa perjalanan.

"Bukan itu sahaja, jika saya melakukan perjalanan pada waktu malam, saya boleh menjalankan perniagaan saya di siang hari. Tetapi jika saya perjalanan pada siang hari, saya akan membuang masa.

"Ia juga lebih selesa untuk perjalanan pada waktu malam. Walau bagaimanapun, saya perasan banyak kali bahawa kedua-dua pemandu bas yang diletakkan di dalam bas berbual semasa perjalanan," katanya.

Dalam tempoh 17 Mac hingga 20 April, sejumlah 7 kemalangan membabitkan bas direkodkan.
5 daripada kemalangan terbabit melibatkan korban nyawa penumpang.

Pada 23 April, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah menggantung 27 permit bas ekspres Transnasional.

Keputusan tersebut diambil hasil pengauditan yang mendapati pihak syarikat tidak memantau had kelajuan dan Global Positioning System (GPS) tidak berfungsi.

Ia susulan kemalangan melibatkan bas syarikat tersebut yang mengakibatkan 3 orang maut.

Ketua pegawai eksekutifnya, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal telah berkata, pihaknya juga tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas keatas syarikat-syarikat lain sekiranya terdapat pelanggaran syarat pelesenan.