Kehadiran peniaga asing yang secara terang-terangan menjalankan aktiviti jualan mereka di Pasar Pagi Kampung Jawa di sini mencetuskan rasa tidak puas hati dalam kalangan peniaga tempatan.

Bukan sahaja membelakangkan undang-undang, kehadiran peniaga haram itu turut menjadi rungutan peniaga tempatan berikutan perniagaan mereka terjejas.

Pengerusi Persatuan Penjaja Kampung Jawa, Kuantan, Tan Siew Lan berkata, kedatangan peniaga warga asing itu kadangkala menyukarkan peniaga tempatan yang berlesen kerana mereka akan menduduki tapak niaga kosong tanpa meminta izin terlebih dahulu.

Tan Siew Lan berharap pihak berkuasa ambil tindakan sewajarnya. - Astro AWANI

Menurutnya, peniaga haram itu merupakan warganegara China yang mampu memberikan persaingan melampau dari segi harga jualan, kerana kos mereka jauh lebih murah berbanding peniaga tempatan.

Siew Lan turut mempersoalkan bagaimana warga asing ini begitu mudah mendapatkan permit berniaga dari Majlis Perbandaran Kuantan sedangkan ramai warga tempatan tidak diluluskan permohonan mereka untuk berniaga.

“Saya pun hairan apa pasal warga asing ini dapat permit, tapi kita tempatan punya orang tak dapat. Banyak yang sudah datang untuk (minta permit) berjualan pun MPK tak luluskan.

“Dia orang bukan Malaysia dan ada permit. Saya harap Majlis Perbandaran akan ambil tindakan,” ujarnya.

Menurut Siew Lan lagi, sikap peniaga warga asing itu yang kasar dan tidak menghormati peniaga tempatan yang cuba menegur kesalahan mereka, turut dikesali.

Namun, perkara yang pang mahu ditegaskan Siew Lan adalah peniaga haram itu tetap degil dan tidak serik walaupun pernah ditahan pihak Imigresen.

"Mereka orang luar yang guna kuli tempatan. Imigresen sudah datang (sebelum ini) untuk buat tangkapan. Ada tangkap, tapi datang lagi. Mereka memang tak takut!" dedah Siew Lan.

Sim Chon Siang berharap MPK tidak lagi memberi lesen berniaga sementara secara sebarangan. - Astro AWANI

Ahlli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teruntum Sim Chon Siang ketika ditemui, mengakui turut menerima rungutan peniaga tempatan mengenai kehadiran warga asing sama ada dari Indonesia ataupun China yang berniaga di pasar pagi tersebut.

Walaupun telah beberapa kali ditahan oleh pihak berkuasa, namun peniaga warga asing itu masih tidak serik malah menjadi lebih licik dengan menjadikan warga tempatan sebagai rakan kongsi bertujuan memohon lesen berniaga sementera.

Chon Siang mencadangkan supaya penguatkuasaan dilakukan dengan lebih kerap dan sebarang permohonan lesen berniaga hendaklah dengan surat sokongan dari Persatuan Penjaja sebagai menyaring permohonan tulen dari warga tempatan.

"Kalau tak silap saya, Imigresen telah ambil tindakan dua tiga kali, tangkap peniaga haram ni. Tapi peniaga ni pandai. Dia sekarang ini kongsi pula dengan orang tempatan. Lepas tu dia minta lesen sementara.

“Nasihat saya pada pihak MPK, jangan sesuka hati keluarkan lesen sementara. Mereka kena komited dengan menghubungi persatuan kalau ada masalah. Apabila ada tempat kosong minta persatuan bagi surat sokongan, barulah keluarkan lesen sementara,” ujar Chon Siang.

Tambah beliau lagi, kebanjiran warga asing yang berniaga tidak seharusnya dipandang ringan kerana mereka mampu menguasai ekonomi tempatan sekiranya terus diberi peluang kerana mereka sepatutnya hanya bekerja di sektor yang dibenarkan dan bukannya menjalankan perniagaan.

Pasar pagi tersebut mempunyai 106 lot tapak niaga dan kesemua peniaga yang berdaftar dengan persatuan tertakluk di bawah garis panduan berniaga yang dipantau persatuan.