IPOH:Seorang lelaki dikhuatiri dihanyutkan arus deras apabila motosikal yang ditunggangnya terbabas ke dalam longkang besar di tepi jalan di Lebuh Persiaran Klebang 11, Chemor, dekat Ipoh, malam Khamis.

Mangsa yang dikenali sebagai Ahmad Amin Ismail, 58, dari Klebang Restu, Chemor itu dikatakan terjatuh ke dalam longkang kira-kira jam 7.30 malam, ketika hujan lebat.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak, Azmi Osman berkata, berdasarkan arus yang deras, pihaknya tidak menolak kemungkinan mangsa telah dihanyutkan ke Sungai Klebang.

"Pada operasi hari ini kita akan memfokuskan kepada dua tempat. Kawasan pencarian kita ialah di tempat perangkap sampah yang mana terdapat dua perangkap sampah lebih kurang jarak empat ke lima kilometer," katanya ketika ditemui di tempat kejadian pada Jumaat.

Menurutnya, selain khidmat Pasukan Penyelamat di Air (PPDA) dan Unit K9, balai-balai bomba yang berhampiran sungai turut diminta membantu operasi mencari dan menyelamat.

Pihak bomba menggunakan kaedah pemugaran atau pencarian di kawasan tebing sungai yang mempunyai pokok-pokok dan rumput tebal.

Selain khidmat Pasukan Penyelamat di Air (PPDA) dan Unit K9, balai-balai bomba yang berhampiran sungai turut diminta membantu operasi mencari dan menyelamat. - Foto Astro AWANI

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner A. Asmadi Abdul Aziz dalam kenyataannya berkata, motosikal mangsa masih berada di tempat kejadian.

Menurutnya, anggota polis bersama anggota bomba telah menyusuri sepanjang longkang laluan air dari Jalan Kuala Kangsar sehingga ke Taman Bertuah tetapi masih belum menjumpai mangsa.