SERDANG:Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengadakan lawatan di Hospital Bersepadu Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) 2.0 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), di sini.

Perdana Menteri yang tiba pada pukul 5.20 petang, diiringi oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba dan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari bagi sesi taklimat sebelum lawatan bermula.

Dalam lawatan kira-kira sejam itu, Perdana Menteri turut meninjau negative pressure tent yang menyediakan perkhidmatan Unit Rawatan Rapi (ICU) yang terletak bersebelahan Dewan B, PKRC 2.0.

Lebih menyentuh hati, Perdana Menteri sempat memberi sentuhan isyarat pada penghadang lut sinar ketika meninjau Dewan D, petang tadi.

"Kita doa tak duduk lama-lama kat sini... Tadi saya sudah beri taklimat kepada doktor-doktor, (dan) doktor puas hati - dia (doktor) sedang rawat semua pesakit dengan cara yang terbaik.

"Ia supaya tuan-tuan dan puan-puan - rakyat Malaysia boleh balik ke rumah macam biasa," demikian kata Muhyiddin, hari ini. 

Sebelum ini, Dr Adham memaklumkan Hospital Bersepadu akan mula beroperasi pada 24 Januari ini bagi merawat pesakit kategori tiga dan empat.

Hospital berkenaan dibina di Dewan B dengan menempatkan 30 katil pesakit kritikal, manakala 1,040 buah katil merangkumi pesakit kategori satu dan dua di kawasan sekelilingnya.

Ia turut dilengkapi dengan peralatan ICU, pakar penyakit berjangkit serta pakar bius.

PKRC 2.0 MAEPS juga akan menerima pesakit COVID-19 kategori satu dan dua yang sudah sembuh daripada kategori tiga, empat dan lima yang dirawat di hospital COVID-19, selain pesakit dari Johor, Melaka dan Negeri Sembilan serta Lembah Klang.

MAEPS kali pertama diaktifkan sebagai PKRC pada 16 April dan ditutup 15 Julai tahun lalu.