IPOH: Lebih 10 papan tanda amaran lintasan hidupan liar dipasang sepanjang laluan Jalan Raya Timur Barat yang menghubungkan Gerik ke Jeli demi keselamatan pengguna yang melalui lebuh raya itu.

Pengerusi Jawatankuasa Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau negeri Teh Kok Lim berkata papan tanda tersebut dipasang sebelum ini bagi memberi peringatan kemungkinan pengguna lebuh raya akan bertembung dengan gajah selain langkah keselamatan.

"Fenomena gajah berkeliaran ini telah lama berlaku dan kita cuba menyemaikan konsep 'hidup bersama' antara manusia dan hidupan liar.

"Kerajaan negeri berharap pengguna lebuh raya dapat mengamalkan sikap bertolak ansur demi kepentingan semua pihak dan pada masa yang sama mengutamakan keselamatan diri kerana lebuh raya tersebut sememangnya melalui kawasan Central Forest Spine (CFS) yang menjadi habitat hidupan liar," katanya kepada Bernama.

Teh berkata usaha menangkap pindah gajah tidak sesuai dilakukan kerana ia bakal mengundang kritikan pelbagai pihak terutama daripada pihak antarabangsa.

"Namun, Kerajaan Negeri dengan bantuan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) akan sentiasa memantau perkembangan seterusnya.

"Pengguna jalan raya dinasihatkan agar berhati-hati selain elakkan perjalanan lewat malam dan tidak melakukan provokasi," tambahnya.

Rabu lepas, Perhilitan dilapor meminta orang ramai yang menggunakan laluan Jalan Raya Timur Barat yang menghubungkan Gerik ke Jeli supaya berhati-hati dengan kehadiran gajah di kawasan berkenaan susulan tular rakaman video yang mendakwa seekor gajah mengejar sebuah kenderaan pelbagai guna (Toyota Vellfire) di Gerik, baru-baru ini.

-- BERNAMA