PUTRAJAYA: Perkhidmatan awam memainkan peranan penting sebagai ejen utama kelangsungan gagasan MADANI dalam pembinaan negara bangsa, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali.

Ketika menyampaikan ucaptama pada Program Kolokium MADANI Perkhidmatan Awam di sini pada Rabu, beliau berkata pelaksanaan MADANI yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, bergantung kepada kapasiti perkhidmatan awam untuk bertindak sebagai ejen memacu hala tuju dan mengurus sumber negara.

Beliau berkata nilai MADANI itu adalah untuk memperkasa dasar dan polisi yang menyentuh perihal ekonomi dan kewangan, perundangan, institusi, pendidikan, kemasyarakatan, kebudayaan, bandar dan luar bandar.

"Maka bagi saya, MADANI sebenar-benarnya adalah apabila kita dapat melakukan sesuatu yang jelas nampak hasilnya pada mata dan pandangan rakyat," katanya.

Beliau berkata nilai MADANI seperti Ihsan dan Daya Cipta perlu diterjemahkan sepenuhnya dalam tindakan bagi memastikan ia benar-benar memberi manfaat kepada rakyat.

Mohd Zuki turut menyeru semua ketua setiausaha, ketua jabatan di peringkat persekutuan dan negeri merentasi seluruh agensi berkaitan untuk mengambil perhatian penuh terhadap pengukuhan nilai murni dalam dua perkara iaitu dasar dan polisi; dan dalam kalangan perkhidmatan awam.

Mengenai pengukuhan nilai dalam dasar dan polisi yang dirancang dan digubal, beliau berkata ia hendaklah mengambil kira aspek nilai seperti ihsan terhadap masyarakat serta alam sekitar, hikmah dalam pembuatan keputusan dan mengangkat tinggi darjat kemuliaan insan.

"Dasar dan polisi tidak boleh kaku dan beku daripada nilai insaniah atau sekadar memfokuskan kehendak material duniawi semata-mata, kerana dasar dan polisi negara akan memberi impak besar dan lestari kepada kemaslahatan masyarakat dan kesejahteraan kehidupan hari ini serta generasi akan datang," katanya.

Berkaitan pengukuhan nilai dalam kalangan perkhidmatan awam, Mohd Zuki berkata pengukuhan nilai dalam dasar dan polisi perlu dilaksanakan bagi membentuk generasi pembuat dasar yang sarat dengan nilai manusiawi, mendasari kehidupan duniawi dan menuju matlamat ukhrawi.

Beliau berkata institusi latihan awam seperti Institut Latihan Islam (ILIM), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) dan lebih 200 institusi latihan milik kerajaan memainkan peranan untuk menerapkan kesedaran terhadap kepentingan mengukuhkan nilai murni, mengamalkan serta membudayakannya dalam organisasi perkhidmatan awam.

Beliau berkata program seperti Penerapan Nilai-nilai Islam ditetapkan dalam Pekeliling Am Bilangan 1 Tahun 2022 serta program pembangunan insan yang lain hendaklah dilaksanakan sebaik mungkin oleh setiap agensi kerajaan, yang diterajui semua ketua setiausaha dan ketua jabatan.

"Semua ketua jabatan bukan sahaja bertanggungjawab kepada pengurusan, pentadbiran, kewangan dan pelbagai projek pembangunan fizikal, juga kepada kesejahteraan serta pembangunan sahsiah dan nilai warga kementerian dan jabatan masing-masing bagi mengangkat darjat dan martabat kemuliaan insan," katanya.

-- BERNAMA